Onderwijskwaliteit van de opleiding
Aan de VUB staat onderwijskwaliteit centraal. We zeggen dit niet zomaar, want we nemen onze opleidingen regelmatig vakkundig onder de loep. Zo weten we wat de troeven zijn en ook hoe we ons opleidingsaanbod kunnen blijven verbeteren en updaten. Bovendien zijn we hier transparant over en zijn deze sterktes en actiepunten publiek.
Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van de kwaliteitscyclus en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 26/02/2024.
Troeven van de opleiding
- Evidence-based redeneren: zowel op klinisch als wetenschappelijk vlak leert de opleiding evidence-based redeneren aan, mee geïnspireerd door de eigen onderzoekslijnen. De studenten worden gestimuleerd om zich ook na hun opleiding steeds te blijven bijscholen in de snel veranderende wetenschappelijk onderbouwde inzichten in de kinesitherapie.
- Toepassing van theorie in de praktijk: de vele praktijklessen zijn gebaseerd op klinisch en fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en geven studenten de kans inzichten uit de theorielessen toe te passen. De stages starten daarom al vroeg, in eerste bachelor. De geïntegreerde werkperiode in het eerste jaar brengt de studenten al bewegings-vaardigheden bij en introduceert het klinisch redeneren.
- Intensieve begeleiding: de opleiding hecht belang aan nauw contact tussen studenten, docenten en assistenten. Tijdens de werk- en stageperiodes binnen de opleiding wordt duidelijk dat de docenten de student centraal stellen.
- Biopsychosociaal: de opleiding leidt de studenten breed op en synthetiseert zowel de biologische, psychologische en sociale aspecten van het beroep van kinesitherapeut.
- UZBrussel: de nabijheid van het UZBrussel laat de opleiding toe om clinici (kinesitherapeuten én artsen) makkelijk en frequent in te zetten in het onderwijs. Het UZBrussel beschikt ook over 16 stageplaatsen voor studenten revalidatiewetenschappen en kinesitherapie.
Ontwikkelkansen
- De communicatie naar de studenten over het hoe en waarom van de onderwijsaanpak kan nog verbeterd worden door afstemming binnen het leerlijnoverleg. Leerlijnen omvatten een logische opbouwende aaneenschakeling van inhoudelijk samenhangende opleidingsonderdelen.
- Door het optimaliseren van het overleg op verschillende niveaus wil de opleiding de werklast van de betrokken docenten en studenten bewaken en de betrokkenheid bij de opleiding vergroten.
- De afstudeerrichting Revalidatie en kinesitherapie bij Ouderen zou meer op patiënten met meerdere ziekten gericht kunnen worden. Dit zou bovendien ook de interesse voor de opleiding kunnen vergroten.
- Via het versterken van het honours college van de faculteit, waar studenten met talent of ambitie binnen onderzoek hun competenties verder kunnen ontwikkelen, kan de opleiding nog meer inspelen op individuele talenten van studenten.
- De opleiding kan van technologische innovatie binnen REVAKI een speerpunt maken en dit nog meer een plek geven in het onderwijs.
- De opleiding wil de samenwerking versterken met bestaande en nieuwe partners, zoals o.a. UZ Brussel, Université Libre de Bruxelles, Erasmus Hogeschool Brussel en EUTOPIA-partners. We willen met hen thema’s zoals community engagement, interdisciplinariteit, internationalisering en levenslang leren verder uitbouwen in het programma.
Waar is de opleiding nu al volop mee bezig?
- Na het voltooien van de hervorming van zowel de bachelor- als materopleiding, worden de veranderingen verder opgevolgd via zowel de opleidingsraad als het overleg binnen de verschillende leerlijnen.
- Binnen de verschillende leerlijnen, die elk aangestuurd worden door een leerlijncoördinator, werkt de opleiding aan het optimaliseren van het aantal lesuren, het aantal examenmomenten en een didactisch weloverwogen evenwicht tussen on campus en online onderwijs.
- Via begeleidingstrajecten wordt gewerkt aan achterstand in basiskennis bij de instromende studenten. Binnen het interuniversitaire overlegorgaan voor kinesitherapieopleidingen, OVUNOKI, worden ook de mogelijkheden rond het invoeren van starttoetsen verkend. Vanuit de opleiding zal meer worden ingezet op communicatie en inzicht rond motivatie en de nodige voorkennis inclusief het opvangen bij tekorten.
- De opleiding werkt een talenbeleid uit met de centrale universitaire diensten, in eerste instantie gericht op het aanscherpen van academisch Nederlands om vervolgens ook mogelijkheden rond het inbedden van Franse en/of Engelse taalvaardigheid in het curriculum opnieuw te verkennen.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.
Kwaliteitscyclus
Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.