Onderwijskwaliteit van de opleiding
Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.
Onze troeven
-
Uniek in België: de opleiding is de enige in België die een gerontologische vorming biedt op academisch masterniveau. Hiermee wil men een antwoord bieden op de steeds groter wordende én diverse groep ouderen, wat onze maatschappij voor nieuwe uitdagingen en kansen stelt. Het traject dat de opleiding biedt, draagt bij tot de grote nood aan goed opgeleide academische professionals voor onderzoek, beleid en onderwijs.
-
Studeren en werken: de opleiding wordt volledig aangeboden in avondonderwijs met volwaardige lessen. De inbreng van de werkstudenten zelf zorgt voor een boeiende multidisciplinaire uitwisseling van ervaringen. De opleiding wordt ook in een 3-jarig deeltijds traject aangeboden om de combinatie met werk en privéleven te vergemakkelijken.
-
Multidisciplinair en wetenschappelijk onderbouwd: de opleiding benadert het verouderingsproces multidisciplinair (zowel vanuit het biologische, psychologische als sociologische perspectief) en steunt hierbij steeds op een wetenschappelijke onderbouwing.
-
Continue wisselwerking tussen theorie en actuele praktijk: tijdens de opleiding worden wetenschappelijke inzichten toegepast op realistische situaties, gebaseerd op de meest recente inzichten en best practices.
-
Optimale begeleiding: de studenten worden in kleine groepen begeleid door experten in dit multidisciplinaire vakgebied.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
We bieden onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over de opleidingen tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze proffen en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Tot slot bevragen we ook onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we ook met andere universiteiten in binnen- en buitenland, zodat we steeds de vinger aan de pols houden.
Kwaliteitscyclus
Ontwikkelkansen
- De opleiding gaat het werkveld bevragen om het opleidingsprogramma afgestemd te houden op de noden op de werkvloer.
- Om de interculturele vaardigheden van de studenten aan te scherpen, gaat de opleiding samen met Brusselse gezondheidsinstellingen en overheidsinstanties na hoe de multiculturele samenleving van Brussel nog meer in de opleiding kan ingebed worden.
- De opleiding bekijkt hoe er nog meer wetenschappelijk onderbouwd managementonderwijs kan aangeboden worden in de opleiding.
Waar is de opleiding nu al mee bezig?
-
De opleiding blijft de reeds genomen stappen om meer via lesopnames en online live lessen te werken verderzetten, om de combinatie met werken te vergemakkelijken.
-
De opleiding monitort de doorstroom van het driejarige traject voortdurend en stuurt bij waar nodig om de studenten het meest optimaal onderwijs aan te bieden.
-
Samen met communicatie-experten werkt de opleiding aan een duidelijkere communicatie rond het beroepsprofiel.
-
De opleiding vergelijkt het eigen programma met dat van een aantal gelijkaardige hogeschool- en postgraduaatsopleidingen aan andere instellingen in Vlaanderen en het buitenland om de opleiding actueel en relevant te houden.
-
De Research Master in Gerontological Sciences, een Engelstalig programma van 120 ECTS gericht op een onderzoekscarrière, is voor het eerst ingericht in 2019-2020 en richt zicht tot studenten die zich willen toespitsen op wetenschappelijk onderzoek in het domein van healthy ageing.
Bovenstaande publieke informatie maakt deel uit van de kwaliteitscyclus en werd goedgekeurd door de opleidingsraad in 2020.