Onderwijskwaliteit van de opleiding
Aan de VUB staat onderwijskwaliteit centraal. We zeggen dit niet zomaar, want we nemen onze opleidingen regelmatig vakkundig onder de loep. Zo weten we wat de troeven zijn en ook hoe we ons opleidingsaanbod kunnen blijven verbeteren en updaten. Bovendien zijn we hier transparant over en zijn deze sterktes en actiepunten publiek.
Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 30/09/2024..
Onze troeven
- Sterk profiel gestoeld op wetenschappelijke excellentie: de kwalitatieve en aantrekkelijke programmaās zijn gebaseerd op het onderzoek dat aan de VUB gebeurt. De opleidingen zijn bovendien gekenmerkt door een grote expertise in de deeltjesfysica. Studenten krijgen les van gedreven docenten die internationaal hoog aangeschreven staan.
- Toegankelijk en laagdrempelig: de bereikbaarheid van docenten en assistenten is een grote troef van de opleiding. De studenten kunnen met hun vragen en problemen bij hen terecht. Bovendien worden studenten nauw begeleid door de dienst Studiebegeleiding.
- Gedreven team dat samenwerkt met studenten: de opleidingsraad heeft een duidelijke visie en zet in op een continue verbetering van de opleiding. Er wordt ook aan de slag gegaan met de feedback van studenten.
Ontwikkelkansen
- De opleidingsraad zou nog duidelijker kunnen communiceren over vakinhouden en keuzevakken. Om studenten te helpen bij hun keuze kan de opleiding de keuzevakken bijvoorbeeld structureren in voorbeeldtrajecten of volgens thema.
- Het docentenkorps zou meer divers kunnen zijn. Dit zowel op vlak van gender als op vlak van afkomst.
Waar is de opleiding nu al mee bezig?
- De opleidingsraad gaat de overgang van de middelbare school naar de universiteit beter begeleiden door een aantal vakken van het eerste semester van het eerste jaar aan te passen. Op deze manier hoopt hij de studielast in dit semester beter te spreiden.
- De leerlijn professionele vaardigheden zal meer aandacht krijgen doorheen de volledige opleiding. Het nieuwe vak āFysica in de maatschappijā zal hier deel van uitmaken en ook een loopbaan in het onderwijs wordt meer in de kijker gezet.
- De opleidingsraad zal de beoordelingsformulieren van de bachelor- en de masterproef verder verfijnen zodat de verwachtingen nog beter geƫxpliciteerd worden.
- Ook zal de opleiding meer begeleiding aanbieden bij de invulling van de mobiliteitsvakken. Binnen deze vakken kan een stage opgenomen worden. De opleiding zal duidelijker communiceren over het stageaanbod en over de stagecoƶrdinator bij wie ze terecht kunnen voor ondersteuning.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.
Kwaliteitscyclus
Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.