Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 09/12/2024.

 

Troeven van de opleiding

  • Flexibel en gepersonaliseerd programma: de opleiding biedt studenten de mogelijkheid om hun studiepad af te stemmen op hun interesses dankzij een breed scala aan keuzevakken. Dit maakt de leerervaring boeiender en persoonlijker. 
  • Praktische opleiding en stages: de nadruk op praktische training en stages zorgt ervoor dat studenten al vroeg in hun studie verschillende onderzoekstechnieken leren toepassen. Dit verhoogt hun inzetbaarheid en bereidt hen voor op de arbeidsmarkt.
  • Ondersteuning eerstejaarsstudenten: de intensieve begeleiding van eerstejaarsstudenten, inclusief remediëringsprogramma's, wordt sterk gewaardeerd. Dit draagt bij aan een vlotte overgang naar het hoger onderwijs.
  • Kwaliteitsmanagementvaardigheden: studenten ontwikkelen essentiële vaardigheden in kwaliteitsmanagement, wat zeer gewild is op de arbeidsmarkt. Deze training wordt opgenomen in het curriculum van de bacheloropleiding. 
  • Actieve studentenparticipatie: de opleiding stimuleert de betrokkenheid van studenten, wat onder meer blijkt uit hun actieve deelname aan kwaliteitsgesprekken en reviews. 
  • Kortste natraject voor Medische Laboratoriumtechnologie (MLT) erkenning: de opleiding biedt via de masterafstudeerrichting klinische biomedische wetenschappen de studenten de mogelijkheid om zich te specialiseren voor een job in de ziekenhuislaboratoria. Om deze erkenning van de overheid te verwerven, heeft VUB de nodige MLT vaardigheden maximaal geïntegreerd in de opleiding zodat een student slechts 17 ECTS navorming meer nodig heeft om de MLT erkenning te verwerven.
 

Ontwikkelkansen

  • Versterken van masterprofielen: er is ruimte om de Nederlandstalige masterprofielen "Klinische biomedische wetenschappen" en "Management en bedrijfsleven" duidelijker te profileren. Dit kan worden bereikt door extra leerdoelen te definiëren en een coördinator aan te stellen om deze profielen te ondersteunen.
  • Beroepsvoorlichting: de communicatie over beroepsmogelijkheden zou verder verbeterd kunnen worden door alumni en mediavoorbeelden in de lessen te integreren en door vroege informatie te bieden aan studenten over de mastertrajecten.
  • Ontwikkeling van een leerlijn rond ‘soft skills’: de opleiding onderzoekt de mogelijkheden om professionele skills rond teamwork en communicatie, zelfstandig en interculturele vaardigheden verder te ontwikkelen binnen bestaande opleidingsonderdelen.

 

Waar is de opleiding nu al volop mee bezig?

  • Versterken van masterprofielen: De opleiding heeft coördinatoren aangesteld voor de Nederlandstalige masterprofielen en breidt de stageopties verder uit naar klinische en managementgerichte gebieden. Dit zal studenten een bredere ervaring bieden.
  • Verbetering van communicatie: De opleiding werkt aan betere informatievoorziening, waaronder het gebruik van video-interviews met alumni en studenten om de beroepsmogelijkheden duidelijker te maken.
  • Werkdruk en samenwerking: de werkdruk van derde jaar bachelorstudenten, met name rond presentaties en groepswerk, wordt beter afgestemd tussen de opleidingsonderdelen. Er wordt o.a. onderzocht of er overlap bestaat tussen opdrachten en of gezamenlijke opdrachten over verschillende opleidingsonderdelen een oplossing kunnen zijn. 
  • Hoge uitval: we onderzoeken verdere initiatieven om de hoge uitval in de bacheloropleiding op te vangen. We blijven hierbij inzetten op sterke remediëring, met persoonlijk feedback, van de voorkennis van onze instromende bachelorstudenten.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

2024_Kwaliteitscyclus_BMW