Onderwijskwaliteit van de opleiding
Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.
Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 09/12/2024.
Troeven van de opleiding
- Focus op mondelinge examinering & het inzetten op het trainen van vaardigheden: tijdens de vele mondelinge examens wordt, net zoals bij de taken, veel aandacht besteed aan het kritisch denken van studenten en wordt de eigen inbreng van studenten gewaardeerd door het onderwijzend team.
- Betrokken en deskundig docententeam: De docenten van de opleiding zijn sterk betrokken bij de individuele ontwikkeling van de studenten, zoals blijkt uit studentenfeedback en focusgesprekken.
- Interdisciplinair: de opleiding is sterk verweven met verschillende opleidingen en onderzoekscentra van de faculteit. Aan de ene kant is deze interdisciplinariteit ingebouwd in het verplichte curriculum, anderzijds kunnen studenten verbreding kiezen via de vele keuzemodules.
Ontwikkelkansen
- Flexibilisering van het schakel- en voorbereidingsprogramma: De studenten die instromen in het schakel- en voorbereidingsprogramma zijn zeer divers en hebben al veel eerdere competenties vergaard uit eerdere studies of jaren werkervaring. Om deze groep sneller te laten doorstromen en afstuderen, kunnen EVC’s (eerder verworven competenties) sneller erkend worden en bijgevolg meer vrijstellingen toegestaan worden.
- Samenwerking ULB: Hoewel de opleiding al samenwerkt met ULB op vlak van onderzoek, is het interessant om deze samenwerking uit te breiden naar het onderwijs. Zo kunnen studenten kiezen voor anderstalig onderwijs of voor thema’s die binnen het VUB-curriculum niet aan bod komen.
- Identiteit van de opleiding: De opleiding startte een intern traject om de identiteit van de opleiding sterker te maken. Deze oefening kan verdergezet worden door o.m. het inlassen van een leerlijnoverleg, waar onderwijzend personeel de leerinhouden beter op elkaar kunnen afstemmen. Daarnaast is het ook een mogelijkheid om met hun nieuwe profiel sterker uit te pakken in de externe communicatie.
Waar is de opleiding nu al volop mee bezig?
- Uitwerken van een opleidingsbreed evaluatiebeleid voor papers: de opleiding wil hun verwachtingen inzake papers transparanter communiceren naar studenten en een eenduidig beleid en beoordeling uitwerken hiervoor.
- Internationale mobiliteit: De opleiding investeert verder in internationale samenwerkingsverbanden om studenten meer uitwisselingsmogelijkheden te bieden, zoals beschreven in het Peer Review rapport.
- Verbeteren van de doorstroom: gesteund door de aanbevelingen van de Peer Review, en de data rond doorlooptijd, buigt de opleiding zich over de masterproef. De opleiding ziet steeds meer studenten kiezen voor indiening in de tweede zit of het opnemen van een ‘thesisjaar’. De opleiding zet zich in om studenten te motiveren om binnen de voorziene studietijd het programma af te werken.
- Monitoring strategieplan: De opleidingsraad waakt erover dat het strategieplan haalbaar is en de uitvoering ervan systematisch opgevolgd wordt.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.
Kwaliteitscyclus
Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.