Onderwijskwaliteit van de opleiding
Aan de VUB staat onderwijskwaliteit centraal. We zeggen dit niet zomaar, want we nemen onze opleidingen regelmatig vakkundig onder de loep. Zo weten we wat de troeven zijn en ook hoe we ons opleidingsaanbod kunnen blijven verbeteren en updaten. Bovendien zijn we hier transparant over en zijn deze sterktes en actiepunten publiek.
Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 30/09/2024.
Troeven van de opleiding
- Gepersonaliseerde benadering: het nauwe contact tussen stagemeester en de arts-specialist-in-opleiding (ASO) en een goed functionerend aanspreekpunt voor ASO’s en stagemeesters zorgen voor een gepersonaliseerde begeleiding van de ASO.
- Online portfolio: Medbook integreert alle activiteiten van de ASO en omvat ook het stageboek van de erkenningscommissies zodat de evolutie van de ASO vlot kan worden opgevolgd en ondersteund.
- Kwaliteitsvolle omgeving: zowel de faculteit als het UZ Brussel hebben bewijs van kwaliteit geleverd (resp. via NVAO-erkenning van de opleiding en JCI-erkenning van het UZ (een internationaal kwaliteitslabel voor ziekenhuizen)).
- Train de trainer: om de stagemeesters te ondersteunen bij hun didactische taken werd het Train de trainer-programma opgezet. Dit wordt regelmatig interuniversitair afgestemd en speelt in op de meest acute en relevante noden van de stagemeesters en klinische tutoren.
- Interuniversitaire ABC-vragenlijst: de ASO wordt regelmatig bevraagd over de eigen ervaringen op de verschillende stageplaatsen, over aanbod, begeleiding en context. Dit omvat o.a. vragen over onthaal, leerervaringen en begeleiding. De erkenning en vergoeding van de stagedienst en stagemeester zijn hieraan gekoppeld.
Ontwikkelkansen
- De opleidingsonderdeelfiches kunnen nog verduidelijkt worden, in het bijzonder rond specifieke leerdoelen, werkvormen en evaluatie binnen elk specialisme.
- De opleiding kan het onderwijs rond management nog verder uitbouwen om nauwer aan te sluiten bij de ervaringen van de arts-specialisten op de werkvloer.
- Via het reeds lopende interuniversitair overleg kan de huidige verdeling tussen de verschillende opleidingsonderdelen herbekeken worden om tot een optimaal evenwicht te komen.
- De opleiding kan onderzoeken of er binnen het EUTOPIA-netwerk van Europese universiteiten onderwijsmodules beschikbaar zijn voor arts-specialisten in opleiding of interesse bestaat om hierrond te gaan samenwerken.
- De opleiding dient te blijven bewaken dat er tijd vrijgemaakt wordt voor onderwijs binnen de drukke klinische context
Waar is de opleiding nu al mee bezig?
- De opleiding optimaliseert het masterproefproces, ook in samenspraak met de andere Vlaamse opleidingen in de Specialistische geneeskunde om de eisen verder op elkaar af te stemmen.
- De opleiding werkt het nieuwe welzijnsbeleid verder uit en zorgt voor een uitgebreidere omschrijving van de rol van de mentoren en een verbeterde erkenning van hun inzet.
- De opleiding werkt een beleid uit om de alumni en de stagemeesters nog beter te betrekken bij de opleiding via jaarlijkse initiatieven.
- De opleiding bevraagt de huidige studenten over nieuwe thema’s voor de Capita Selecta, waarbij via kortere sessies de nieuwste ontwikkelingen in de specialistische geneeskunde worden belicht, zodat de arts-specialist in opleiding zich voortdurend kan blijven bijscholen.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.
Kwaliteitscyclus
Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.