Onderwijskwaliteit van de opleiding

Aan de VUB staat onderwijskwaliteit centraal. We zeggen dit niet zomaar, want we nemen onze opleidingen regelmatig vakkundig onder de loep. Zo weten we wat de troeven zijn en ook hoe we ons opleidingsaanbod kunnen blijven verbeteren en updaten. Bovendien zijn we hier transparant over en zijn deze sterktes en actiepunten publiek.

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van de kwaliteitscyclus en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 26/02/2024. 

Troeven van de opleiding

  • Unieke opleiding: Dankzij het gevarieerd curriculum waarin zowel archeologie als kunstwetenschappen aan bod komen, is de opleiding uniek in België.
  • Brussel: De opleiding maakt optimaal gebruik van haar ligging en integreert Brussel in haar curriculum, onder meer door nauw samen te werken met enkele Brusselse en Federale musea en wetenschappelijke instellingen. Daarnaast wordt er in verschillende lessen ingezet op gastprekers en komt het rijke Brusselse erfgoed aan bod in verschillende vakken.
  • Praktijkgericht: De opleiding is sterk op praktijk gericht, en levert consequent een stijgend aantal studenten af met een unieke combinatie aan vaardigheden en kennis noodzakelijk voor een succesvolle carrière in het constant veranderende werkveld.
  • Persoonlijke aanpak docenten: Door te werken met kleine studentengroepen, zeker in de werkcolleges, kunnen docenten beter inspelen op individuele vragen en noden van studenten. Studenten evalueren hun docenten positief via de verschillende kanalen.

 

Ontwikkelkansen

  • Momenteel stromen voornamelijk studenten uit de eigen bachelor door naar de masteropleiding. Het unieke karakter van de opleiding is een troef die sterker ingezet kan worden om meer potentiële studenten van buiten de eigen bachelor aan te trekken.
  • Het kan waardevol zijn om binnen de opleidingsraad te verkennen of en hoe ‘digital humanities’ een prominentere plaats kan krijgen binnen het curriculum.
  • De opleiding kan studenten nog meer mogelijkheden bieden om internationale en interculturele competenties te ontwikkelen via buitenlandse ervaringen en internationale initiatieven binnen de instelling (internationalisation at home).

 

Waar is de opleiding nu al volop mee bezig?

  • De opleiding bundelt de krachten met de faculteit Wetenschappen & Bio-ingenieurswetenschappen voor de inrichting van een leerlijn archeologische wetenschappen.
  • De opleiding ontwikkelde een nieuw curriculum dat meer zal toelaten om de eigen (onderzoeks)expertises van de docenten nog meer te integreren in het programma: enerzijds via het profiel archeologische wetenschappen, anderzijds via de nieuwe invulling van de master.
  • De instroom van studenten is in de afgelopen jaren toegenomen onder meer dankzij recente investeringen in communicatie en infodagen rond studiekeuze. De opleiding blijft inzetten in het warm maken van studenten voor de opleiding.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.


Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

Kwaliteitscyclus Kunstwetenschappen en archeologie