Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving. De meeste ingenieursopleidingen in Vlaanderen worden bijkomend gevisiteerd door een externe commissie: Commission des Titres d’Ingénieur (CTI, Frankrijk).

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel. De originele Engelse tekst werd bekrachtigd door de Academische Raad op 19/06/2023. Hieronder vindt u een vertaling.

Troeven van de opleiding

  • Brede opleiding: de combinatie van de expertise van VUB en ULB leidt tot een uitgebreid begrip van geavanceerde onderwerpen met betrekking tot alomtegenwoordige systemen en apparaten, zoals smartphones, medische beeldvorming, zonne-energieparken, het 'Internet of Things'.
  • Relatie met de industrie: verschillende docenten van het programma zijn actief in de industrie. Door deze professionele ervaring te integreren in het onderwijs, krijgen studenten te maken met de nieuwste inzichten uit het werkveld.
  • Spin-offs: het programma biedt verschillende mogelijkheden om meer te leren over ondernemerschap en zakelijke kansen. Zo zijn er reeds verschillende spin-offs opgericht door afgestudeerden van het programma.

 

Ontwikkelkansen

  • Het expliciteren van de maatschappelijke impact van elektrotechnisch ingenieurs kan de aantrekkelijkheid van de opleiding vergroten en daarmee het aantal studenten verhogen.
  • Een gemeenschappelijk leerplatform voor de interuniversitaire Bruface-programma's zou de communicatie en het contact tussen docenten en studenten vergemakkelijken.

 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • De opleiding evalueert het effect van de recente veranderingen in het curriculum die naar aanleiding van input uit het werkveld en van studenten geïmplemeerd waren, en stelt het programma verder af waar nodig en mogelijk.
  • De opleiding zal regelmatig evenementen organiseren waar studenten, alumni en vertegenwoordigers van het werkveld met elkaar in contact kunnen komen. Het doel is om op meer structurele wijze input te krijgen van alle belanghebbenden en om studenten in nauwer contact te brengen met de industrie.
  • De opleiding zal de ethische aspecten in het curriculum meer in de verf zetten, om het belang van ethiek voor (elektrotechnisch) ingenieurs in de huidige maatschappij te weerspiegelen.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

Kwaliteitscyclus Ingenieursopleidingen