Over de leerstoel

Met de leerstoel Hamamatsu Applied Photonics Innovation wil Hamamatsu Photonics de lopende innovatieve activiteiten rond fotonica aan VUB B-PHOT ondersteunen. De leerstoel is het ideale middel om de wederzijdse contacten tussen deskundigen van Hamamatsu Photonics en onderzoekers van B-PHOT te stimuleren, informatie uit te wisselen over de recentste onderzoeksdoorbraken en hun potentiële toepassingen en de mogelijkheden van een duurzame samenwerking te bekijken.

De leerstoel maakt deel uit van de faculteit Ingenieurswetenschappen.

Fotonica

Fotonica staat voor de wetenschap en technologie van het licht. Als een van de belangrijkste huidige digitale technologieën is de fotonica van essentieel belang voor de werking van nieuwe toepassingen die de enorme globale maatschappelijke en milieu-uitdagingen van onze tijd moeten aanpakken. Fotonica wordt gebruikt in een ruime waaier aan sectoren, van duurzame energie en voedselveiligheid tot digitale gezondheid en veiligheid, slim transport, bouw- en communicatiesystemen.

Onderzoeksgroep

Leerstoel Hamamatsu Applied Photonics Innovation

VUB B-PHOT is het onderzoeks- en innovatiecentrum van de VUB dat focust op het domein van de fotonica. Het betreft een internationale gemeenschap van 70 deskundigen uit 17 landen, die allemaal actief betrokken zijn bij het continu streven naar uitmuntendheid op het vlak van fotonicaopleiding, fundamenteel onderzoek, innovatie en ondersteuning van de sector en STEM.

Laser fotonica

De leerstoel wil:

• De vooruitgang in het fotonicaonderzoek aan VUB B-PHOT introduceren en evalueren.
  • De huidige en toekomstige noden aan onderzoek, innovatie en technologie binnen het domein van de fotonica introduceren en evalueren; het betreft noden waarvoor de kennis, deskundigheid en technologieplatformen van B-PHOT mogelijkheden zouden kunnen bieden om gezamenlijk naar oplossingen toe te werken.
  • Externe sprekers van derde instellingen uitnodigen om presentaties te geven over onderwerpen van gemeenschappelijk belang voor Hamamatsu Photonics en B-PHOT.
  • Gezamenlijke onderzoeks- en innovatieonderwerpen verkennen en definiëren om een strategie voor te bereiden die kan leiden tot stages, gezamenlijke onderzoeks- en innovatieprojecten.

Leerstoelhouder

Prof. dr. ir. Hugo Thienpont

Prof.Dr.Ir. Hugo Thienpont is hoogleraar aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen van de VUB. Hij is directeur van Brussels Photonics B-PHOT, de fotonica-onderzoeksgroep aan de VUB, die hij in de loop der jaren heeft opgebouwd en die vandaag meer dan 70 fotonica-onderzoekers, ingenieurs, technische experts en administratief personeel telt. Sinds 2012 is hij ook vicerector Innovatie en Valorisatie aan de VUB.

Portret Hugo Thienpont

Ontdek al onze actieve leerstoelen

Details over deze academische leerstoel

Faculteit: Faculteit Ingenieurswetenschappen