Wie hem kende, stond steevast versteld van zijn nooit aflatende energie, bevlogenheid en liefde voor kunst en kunstenaars. Hans De Wolf (1961) is er niet meer. Hij is op 17 juni 2024 overleden na een slepende ziekte. 

Hans De Wolf studeerde aan de Vrije Universiteit Brussel en de Columbia University in New York. In 2002 promoveerde hij op een omvangrijke en fundamenteel vernieuwende interpretatie van een van de belangrijkste werken van Marcel Duchamp, La mariée mise à nu par ses célibataires même

Sinds 1998 was De Wolf betrokken bij de ontwikkeling en realisatie van verschillende tentoonstellingsprojecten in de Neue Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof, het Museum voor Hedendaagse Kunst in Berlijn. Aan de Kunsthochschule Berlin-Weissensee gaf hij sinds 2002 theoretische kunst seminars. In 2004 werd de Wolf benoemd tot hoogleraar kunstgeschiedenis en esthetica aan de Vrije Universiteit Brussel. In datzelfde jaar werd hij door het Paleis voor Schone Kunsten uitgenodigd als senior consultant om met name de relaties met Duitsland verder te ontwikkelen. 

Foto van Hans De Wolf

In 2005 kreeg hij binnen de Universitaire Associatie Brussel de opdracht om het Kunstenplatform op te richten (bekend als het "Brusselse model") om zo een institutionele omgeving te creëren waar kunstenaars van EhB-departementen Ritcs en Conservatorium samen met wetenschappers aan de VUB vernieuwend artistiek onderzoek konden uitvoeren, o.a. via het doctoraat in de kunsten. De Wolf was een van drijvende krachten van deze academische graad waarbij kunstenaars met een proefschrift, een oeuvre of een artistiek werk kunnen promoveren tot doctor in de kunsten. 

Vervolgens lanceerde hij een hele reeks prestigieuze onderzoeksprojecten waarbij enkele van de beroemdste kunstenaars van België betrokken waren.

Vanaf 2009 kreeg De Wolfs idee over culturele diplomatie een geheel nieuwe dimensie toen hij van de Brusselse Gewestregering de opdracht kreeg om een eerste tentoonstellingsproject te creëren voor Shanghai 2010. Bij culturele diplomatie wordt kunst ingezet als middel om via een alternatieve weg contacten te onderhouden in soms moeilijke regimes.

Verschillende andere projecten zouden volgen, allemaal ontworpen volgens dezelfde filosofie. Ze brachten enkele van de beste Belgische kunstenaars naar steden als Beijing, Hangzhou, Seoul, Gwangju en Chengdu. 

In de loop der jaren werd een unieke methodologie ontwikkeld die moet worden begrepen als de verstrengeling van culturele en academische diplomatie, waarbij tentoonstellingsprojecten de drijvende kracht worden voor een intensieve uitwisseling met lokale universiteiten en kunstscholen. “Al de projecten van Hans De Wolf zijn wake-up calls voor de lokale economische, academische en culturele gemeenschappen, die intensief betrokken zijn bij de realisatie ervan”, aldus Jan Cornelis, Emeritus Professor VUB. “Op die manier verwerven die gemeenschappen inzichten in volledig nieuwe creatieve methoden en benaderingen.

Hans De Wolf wilde daarmee tegelijk Brussel meer bekendheid en een betere reputatie bezorgen op wereldvlak.

Ook op de VUB-campus was zijn impact heel groot. In oktober 2019 ging de opening van Pilar en de nieuwe culturele infrastructuur gepaard met de groots opgezette tentoonstelling JRSLM, waarvoor Hans De Wolf absolute topwerken samenbracht op de VUB en in het vlakbij gelegen Usquare. Het was trouwens bij de opening van het gerestaureerde hoofdgebouw van Usquare Brussels op 15 februari 2024 dat Hans De Wolf voor het verzamelde publiek nog een bevlogen uitleg gaf bij het werk van de Congolese kunstenares Geraldine Tobe, dat hier permanent een plaats kreeg. 

Hans De Wolfs academische en professionele loopbaan getuigt van een indrukwekkend engagement in zowel artistieke als academische projecten, waarbij hij een brug slaat tussen die twee werelden. Zijn werk heeft zo bijgedragen aan de internationale uitwisseling en samenwerking tussen kunstenaars en academici.

Projecten

The Platform, 2005: oprichting van het Kunstenplatform, een institutioneel model voor de implementatie van artistiek onderzoek, ook bekend als het "Brussels model", met een belangrijke rol in de integratie van kunst en wetenschap.

Brussels Body Speech, Minsheng Art Museum, Shanghai 2010

Jeff Wall, The Crooked Path, Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR), 2011

een kunsthistorisch tentoonstellingsproject over de Canadese fotograaf Jeff Wall, dat in nauwe samenwerking met de kunstenaar tot stand was gekomen. 

Wanderlust, Artsonje Center, Seoul 2012 / Gwangju Museum of Art, Gwangju 2013 / Museum of Contemporary Art (MOCA), Chengdu 2013

Master Mould & Copy Room, Central Academy of Art Museum (CAFA), Beijing 2014

Chinese Utopias Revisited - The Elephants, Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR), Brussel 2015. Overzichtstentoonstelling van hedendaagse Chinese kunstenaars 

Forme e Anti Forme, Fonderia Artistica Battaglia, Milaan 2015

Xu Bingn Worlds of Words, Goods of Gods, Triënnale, Milaan 2016

JRSLM – Paradise Lost Again, VUB (Pilar/USquare), Brussel 2019

Paradise Projects, VUB (USquare), Brussel 2021

KALUNGA – Vous n’êtes pas prets pour ça, VUB-The Lever House, Brussel 2022

Laetoli Amfitheater, VUB-Theater Aan Zee, performance van Honoré d’O, Oostende 2022

Recent werkte Hans De Wolf nog samen met de Chinese kunstenaar Xu Bing aan een nieuw project waar hij terug Europa en Azië wou verbinden. 

Laat hier je bericht

Berichten

Via mijn vrijwilligerswerk in ‘t Leeshuus waar Hans en Cornelia graag geziene gasten waren en Cornelia hopelijk nog dikwijls kan/wil langskomen, was het mij een voorrecht om hen te mogen bedienen met een of ander glaasje godendrank. Zijn innemende glimlach en enthousiasme zullen mij steeds bijblijven. Veel sterkte aan familie, vrienden en collegae om dit vroegtijdig afscheid te verwerken.

Ik zal u als enthousiaste, sympathieke en betrouwbare professor in herinnering behouden. Door u leerde ik de essentie van hedendaagse kunst en dat er buiten de Westerse kunst nog veel meer te ontdekken is. Iedere les beleefde ik in 'hoogspanning'. Ik vraag mij af hoe men deze lacune kan vullen. Als overtuigde Christen hoop ik u nog te zien! Dit zou een ander 'paradise project' kunnen zijn als vervolg op uw gelijknamige tentoonstelling uit 2021.

Het droeve nieuws dat Hans ons al zo vroeg ontvallen is, zal voor altijd een pijnlijke herinnering blijven. Zowel voor voor zijn collega’s als voor de vele studenten die hij steeds opnieuw verbaasde met zijn aanstekelijke passie voor kunst. En hoewel troostende woorden nu weinig soelaas bieden, vast staat dat de herinnering aan zijn inzet voor de internationale uitstraling van de VUB hem ongetwijfeld nog lang zal overleven.
Veel sterkte gewenst voor zijn naasten

Cher Hans,

Ton décès récent m’a profondément touché et affecté.

Tu étais bien plus qu’un professeur à la Vrije Universiteit Brussel; tu incarnais le volet académique de l’art contemporain à Bruxelles. Tu as joué un rôle crucial dans mon parcours artistique en étant le premier à m’initier à l’art contemporain il y a quinze ans. Grâce à toi, j’ai appris à apprécier cet art sous toutes ses facettes, à comprendre le processus de création et à voir au-delà des œuvres elles-mêmes.

Nous avons collaboré sur de nombreux projets qui ont établi des ponts entre différentes cultures, de la Chine à l’Afrique, entre les communautés, entre Bruxelles et le reste du monde. Ces projets ont été des aventures enrichissantes, marquées par des expositions mémorables à travers le monde et des souvenirs exceptionnels.

Hier, tu nous as quittés après une lutte courageuse contre le cancer. Ton héritage reste cependant vibrant et influent. Tu croyais fermement que les expositions étaient un vecteur essentiel de la diplomatie culturelle et que cette diplomatie devait ouvrir les portes de la connaissance de l’autre.

Repose en paix, Hans. Ton œuvre et ton esprit continueront de nous inspirer.

À toute ta famille, tes amis, tes collaborateurs, je vous adresse mes plus sincères condoléances en cette période difficile.

Merci Hans

Patrick

Beste Hans,

Je was een promotor uit de duizend. Je wakkerde mijn passie voor kunst aan, leerde me bedachtzaam en kritisch kijken.

Dank voor je bevlogenheid, je onuitputtelijke energie en kennis, je warme lach. We zullen je missen...

Veel sterkte aan je dierbaren,
Isabel

Herzlich, offen, lebendig, so habe ich Hans bei seinen Besuchen in Berlin erlebt. Wie unfassbar und unendlich traurig der Tod ist. Ich wünsche dir, Conny, und deinen - euren - beiden Söhnen, dass ihr Trost finden könnt aneinander und in allem, was von der gemeinsamen Zeit fortwirkt. Ich denke an euch, Conny L.

Hé Hans, ga je vooral missen in ons geliefde Oostende, waar je op zeker moment achter zowat elk hoekje kon verschijnen. Je was overal in Oostende.
Steeds in gezelschap van Cornelia, steeds met die glimlach op je gezicht.

Veel sterkte Cornelia en tot gauw.

Gert.

Cher Hans,

J’ai pu mesurer ta passion pour l’art contemporain et ton enthousiasme pour le Congo notamment au travers des initiatives, auxquelles j’ai très modestement contribué, autour du travail de Géraldine.

Nos rencontres étaient toujours très inspirantes.

Tu avais encore tant de projets en préparation et tu nous manques déjà tant.

Une pensée particulière pour ta famille afin de partager sa peine.

Amicalement.
Jean-Philippe.

Cher Hans,

J’ai pu mesurer ta passion pour l’art contemporain et ton enthousiasme pour le Congo notamment au travers des initiatives, auxquelles j’ai très modestement contribué, autour du travail de Géraldine.

Nos rencontres étaient toujours très inspirantes.

Tu avais encore tant de projets en préparation et tu nous manques déjà tant.

Une pensée particulière pour ta famille afin de partager leur peine.

Amicalement.
Jean-Philippe.

Dag Hans,
Ik zal onze gesprekken over het werk en leven van Marcel Duchamp missen.Ik hoop dat uw project ooit zal worden uitgevoerd op uw naam.
Met ons medeleven

R.I.P

Ronny

Brussel, 1976, eerste ontmoeting, waarna een gedeelde vriendschap met mijn jeugdvriend Geert. Levensbepalend. Met dank Hans, groeten aan Geert.

Hans en Cornelia: graag geziene gasten bij ons in ‘t Leeshuus in Oostende. Hij bracht er op charmante en enthousiaste manier een dosis kunst binnen maar hij genoot evenzeer van het aperitiefje aan de ronde tafel. Dank je hiervoor, Hans. En Cornelia: je blijft altijd heel welkom in ‘t Leeshuus!

Onze paden kruisten in New York in the '90s en vijf jaar geleden terug aan de VUB. Het bracht filosofische gesprekken in Cafe Belga, samen dichten met mijn dochter bij Nada van Thierry De Cordier, en kunst ontdekkingen in USquare. Altijd te weinig, maar met veel dank, Hans

we kenden mekaar sinds begin jaren tachtig. Samen met Cornelia maakten we zoveel mooie dingen mee, eerst als jonge mensen zonder kinderen, daarna als jonge mensen met kinderen, vervolgens, doordrongen de schoonheid en de rijkdom van zon' vriendschap, als iets oudere mensen die nooit afscheid zouden nemen.

Cornelia, Oscar en Edgar, afscheid nemen gaat niet.
Een in-verdrietige Marianne

We hadden elkaar leren kennen ergens midden jaren tachtig van de vorige eeuw. Jij als poëet, en reiziger, gidste in Sint-Petersburg en talloze andere plaatsen. Tot je besloot kunstgeschiedenis te gaan studeren, en ik filosofie. We studeerden beiden aan het avondprogramma aan de VUB, en namen vaak de bus samen erheen.

Ik werd later curator en organiseerde tentoonstellingen, tot jij, vanuit de VUB, waar je inmiddels professor was geworden, ook tentoonstellingen begon te organiseren en onze wegen opnieuw kruisten. Ik kan me dus niet veel in mijn leven voorstellen waar jij niet deel van hebt uitgemaakt.

Goede reis, vriend. Moge deze laatste reis nog vele ontdekkingen met zich meebrengen, want zo heb ik je gekend: een einzelgänger, reiziger met een zin voor kunst en poëzie.

Veel sterkte, Cornelia, voor jou, jullie zonen en iedereen die Hans nu moet missen.

Ik heb Hans maar één keer ontmoet, op de uitvoering van 'De kinderen der zee' van Lodewijk Mortelmans door het Muntorkest in Bozar, maar één keer was genoeg om te zien wat voor een sympathieke, innemende en sprankelende persoon hij was.

Veel sterkte Cornelia voor jou, jullie zonen en iedereen die Hans nu moet missen. Hij zal een grote lege plek achterlaten.

Hans was een wetenschapper met een kunstenaars visie die steeds vol creatieve en onverwachtte voorstellen deed waarop BrIAS met veel enthousiasme inhaakte.
We zorgen ervoor dat Pamela Tulizo een goed verblijf kent bij ons.
Vaarwel Hans, je herinnering en aanpak blijft leven in ons, maar we zullen je erg missen.
Onze innige gevoelens van deelneming aan Cornelia, kinderen en familie.

Onuitputtelijk energiek en inspirerend, een meester in begeestering, passioneel en eigenzinnig. Met gevoelige antennes ook wel. Samen met jou en Ho paleolithische kunst beschouwen in de grotten bij de Dordogne was een magistrale ervaring en het begin van een lang intens avontuur. Je hebt me anders leren zien Hans, met al je fascinerende projecten. Waar bleef je het halen?
Je bleef als enige ook telefoneren wanneer iedereen al lang alleen digitale berichten stuurde. Heerlijk. Dank je wel voor alles Hans. Ik mis je. Bel je nog eens?

Innige deelneming aan de familie, collega's en vrienden van Hans. Hij begeleidde mij bij mijn doctoraat. Ik had me geen betere promotor kunnen wensen. Steeds stond ik verbaasd van zijn brede kennis en vaardigheid om die over te brengen. Ik zal hem heel erg missen.