Marleen Keyaerts, een vooraanstaande onderzoeker die bekendstaat om haar uitzonderlijke bijdragen aan preklinisch onderzoek en moleculaire beeldvorming, is genomineerd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) om lid te worden van het gerenommeerde AcademiaNet-netwerk. Opmerkelijk is dat Marleen Keyaerts zich aansluit bij een groep vooraanstaande vrouwelijke onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), waaronder Karin Vanderkerken, Ann Nowé, Alison Woodward en Ilse Rooman.

AcademiaNet, een uitgebreide database van excellente vrouwelijke academici uit verschillende disciplines, heeft als doel de ondervertegenwoordiging van vrouwen in leidinggevende functies in de academische wereld aan te pakken. Het project erkent de behoefte aan instrumenten waarmee besluitvormers bewezen vrouwelijke experts kunnen identificeren en betrekken bij wetenschappelijke commissies, paneldiscussies, benoemingsprocedures en prijzen. Bovendien is AcademiaNet een onschatbare bron voor journalisten en congresorganisatoren die op zoek zijn naar deskundige vrouwelijke experts om bij te dragen aan hun werk.

Dr. Keyaerts behaalde haar doctoraat in preklinisch onderzoek naar moleculaire beeldvorming en therapie aan het MITH-laboratorium van de VUB. In 2013 ontving ze een beurs als senior klinisch onderzoeker van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO). Momenteel combineert Marleen succesvol haar rol als nucleair geneeskundige met het uitvoeren van basaal en translationeel onderzoek aan het MITH-laboratorium. Haar onderzoeksinteresses richten zich voornamelijk op de klinische toepassing van nieuwe radiofarmaca voor beeldvorming en therapie. Daarnaast zet ze zich in voor kankerimmunotherapie, met een specifieke focus op immuuncontrolepuntsblokkadetherapie en doelgerichte radionuclidetherapie.

Door zich aan te sluiten bij deze vooraanstaande groep VUB-onderzoekers in AcademiaNet versterkt Marleen Keyaerts de vertegenwoordiging van uitzonderlijke vrouwen in de academische wereld van de universiteit. Deze samenwerking toont niet alleen de opmerkelijke prestaties van deze onderzoekers, maar dient ook als inspiratie voor aspirant-vrouwen in de wetenschappelijke gemeenschap.

Voor meer informatie over Marleen Keyaerts en haar onderzoek, kunt u haar profiel bezoeken op het Onderzoeksportaal van de Vrije Universiteit Brussel (VUB): https://researchportal.vub.be/nl/persons/marleen-keyaerts