De Vrije Universiteit Brussel (VUB) behoort nu tot de top 10,78% van de beste universiteiten ter wereld, wat een duidelijke verbetering is ten opzichte van 11,8% vorig jaar. Samen met zusteruniversiteit Université libre de Bruxelles (ULB) staat de VUB op de vijfde plaats onder Belgische universiteiten. Dat blijkt uit de World University Rankings (WUR) van het Britse magazine Times Higher Education (THE). Omdat die rangschikkingen wereldwijd van groot belang zijn voor studenten bij hun keuze voor een universiteit, pleit de VUB voor een alternatieve ranking die ook de schaalgrootte van universiteiten in overweging neemt. Dat voorkomt dat studenten op basis van bestaande rankings verkeerde conclusies trekken over de kwaliteit van kleinere instellingen. “Als je de omvang van universiteiten meetelt, behoren KULeuven, UGent, UAntwerpen en VUB tot de absolute top in hun categorie, ongeacht hun rangschikking in traditionele rankings,” benadrukt vicerector Pieter Ballon.

THE beoordeelt universiteiten op vijf domeinen: onderwijs, onderzoek, citaties, internationale uitstraling en industriële inkomsten. Acht van de tien gerangschikte Belgische universiteiten, waaronder alle Vlaamse, hebben hun prestaties dit jaar verbeterd. KULeuven staat op plaats 43, gevolgd door UGent (112), UAntwerpen (168), UCLouvain (175), ULB en VUB (beiden in de plaatsengroep 201-250).

De VUB behoudt haar positie in de ranking en boekt aanzienlijke vooruitgang in drie van de vijf domeinen: industriële inkomsten (sterke patentresultaten), onderzoekskwaliteit (stijgende citaties) en internationale uitstraling (toename van internationale studenten en personeel). Die vooruitgang versterkt de positie van de VUB binnen de top 10,78% van de universiteiten wereldwijd, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorig jaar.

Ondanks haar beste positie tot nu toe in de THE-ranking, pleit de universiteit voor een alternatieve manier van rangschikken die de prestaties van kleinere universiteiten beter weerspiegelt.

Pieter Ballon

VUB Vicerector Onderzoek & Ontwikkeling Pieter Ballon

Alle Vlaamse universiteiten zijn wereldtop

“Hoewel de THE-ranking wereldwijd aanzien heeft, wordt de methodologie vaak bekritiseerd omdat deze grotere instellingen bevoordeelt en te weinig rekening houdt met de context van kleinere universiteiten,” zegt vicerector Onderzoek Pieter Ballon. “Het risico bestaat dat studenten die zich baseren op de huidige rankings, de kleinere universiteiten onderschatten in termen van kwaliteit. Uit een nieuwe studie van het VUB Data Office blijkt dat wanneer je de grootte van universiteiten meeneemt, KULeuven, UGent, UAntwerpen en VUB tot de absolute top behoren in hun categorie, zowel op het gebied van wetenschappelijke publicaties als het verwerven van Europese onderzoekssubsidies.”