De Scriptieprijs Leesbevordering 2024 zette een VUB-student in de schijnwerpers: Louis Bogaert. Voor zijn masterstudie in de Agogiek onderzocht hij de representatie van etnisch-culturele diversiteit in klasbibliotheken. Zijn werk biedt een verfrissend inzicht in hoe een inclusiever boekenaanbod kan bijdragen aan leesbevordering bij jonge kinderen. Daarbij benadrukt hij de noodzaak om meer variatie in Vlaamse schoolbibliotheken te brengen—een belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien aspect van het onderwijs. Bogaert pleit ervoor dat scholen en beleidsmakers meer investeren in culturele variëteit om de leeservaring voor ieder kind te verrijken. Louis Bogaert: "Alle kinderen verdienen een boek in de klas waarin ze zichzelf kunnen herkennen.’

Bogaert ontdekte in zijn bekroonde scriptie dat, ondanks de goede intenties van leerkrachten, het boekenaanbod in Vlaamse klasbibliotheken vaak te weinig verschillende culturele achtergronden weerspiegelt. Louis Bogaert: “Op de geïnventariseerde boekencovers stonden 2.155 menselijke of andere fictieve personages met een huidskleur, slechts 11% van deze personages op de cover had een donkere huidskleur. Bij 1 op 5 was er zelfs sprake van een stereotiepe weergave.”

Veel leerkrachten erkennen het belang van diversiteit, maar ervaren obstakels zoals beperkte budgetten en een gebrek aan kennis over geschikte boeken. Toch kunnen boeken die verschillende etnische en culturele achtergronden vertegenwoordigen een grote impact hebben op het zelfbeeld van leerlingen en hun empathie voor anderen. 

Inclusiever leesklimaat

De VUB staat zich voor op maatschappelijk relevant onderzoek, en Bogaerts werk is daar een goed voorbeeld van. Zijn studie biedt concrete aanbevelingen aan scholen en beleidsmakers om het leesklimaat inclusiever te maken. Dat draagt bij aan een onderwijsomgeving die beter aansluit bij de diverse samenleving van vandaag. Met zijn onderzoek toont Bogaert hoe inzichten vanuit de academische wereld kunnen helpen om positieve veranderingen in het basisonderwijs te stimuleren.

Meer budget

Louis Bogaert stelt vast dat leerkrachten duidelijk behoefte hebben aan meer ondersteuning om het boekenaanbod in scholen actueler en cultureel diverser te maken. Hiervoor wijst hij op enkele mogelijke verbeteringen. Zo zou er een budget moeten worden vrijgemaakt voor de aanschaf van boeken die verschillende etnische en culturele achtergronden weerspiegelen. Daarnaast is het essentieel dat zowel leerkrachten als studenten in opleiding beter worden geïnformeerd over kinderboeken met diverse perspectieven. Ook het maatschappelijk debat en de media zouden meer aandacht moeten besteden aan het belang van culturele variëteit in kinderboeken. Tot slot beveelt Bogaert aan om inspiratielijsten en initiatieven breder toegankelijk te maken, zodat leerkrachten gemakkelijker toegang hebben tot een gevarieerd boekenaanbod.