‘Sommige studenten plooien zich terug op religieuze waarden.’ Aan het begin van het academiejaar uit VUB-rector Jan Danckaert zijn bezorgdheid over de toename aan religieuze invloed op de campus.

Als voorbeeld geeft Danckaert de problemen van zijn universiteit met gebedsruimtes. Hoewel die niet toegelaten zijn op de campus, krijgt de VUB daar elk jaar aanvragen voor. Die wijst de universiteit steevast af. Met als gevolg dat studenten zonder toestemming lokalen innemen om er te bidden of te mediteren. Het gaat dan vooral over moslims, maar ook over andere gelovigen.

“Onze taak is onderzoek en onderwijs”, aldus Danckaert. “Religie is privé.”

Lees het hele artikel in De Morgen (achter betaalmuur)

Feest van de Vrije Geest SOLD OUT

Feest van de Vrije Geest

Op vrijdag 20 september om 16u00 zet de VUB het Koninklijk Circus van Brussel in vuur en vlam met het Feest van de Vrije Geest. Er staat een line-up van bekende opiniemakers en (woord)kunstenaars die op geheel eigen wijze duidelijk zullen maken wat vrijheid voor hen inhoudt: Guy Mortier, Rudi Vranckx, Elisabeth Lucie Baeten, Christophe Busch, Sara Leemans, Dena Vahdani, Ruth Lasters… Muziek zal er ook zijn, in overvloed zelfs. Met dank aan Ão, een band die momenteel furore maakt met hun eigenzinnige mix van saudade, indie en electronica.