In de Facts & Figures van 2022-2023 vindt u alles over de Vrije Universiteit Brussel: over ons academisch en ondersteunend personeel, over onze studenten, onze campussen en ons onderzoek. Over onze plaats in Brussel en de bredere internationale context. Waar we staan in de wereldwijde rankings. Noem maar op. Onze geschiedenis en onze mijlpalen: de basis voor onze waarden vandaag. Over ons universitair ziekenhuis UZ Brussel en de baanbrekende wetenschap die ook daar wordt beoefend.

De VUB blaakt van zelfvertrouwen blijkt uit de nieuwe Facts & Figures. Ons totale personeel bedraagt maar liefst 3.978 mensen, en dan tellen we het UZ Brussel nog niet eens mee. Het aantal studenten is weer gegroeid met een dikke drie procent tot 22.313. Ze krijgen les in een innovatieve omgeving voor blended learning. Onze academici publiceerden in 2023 3.310 artikels in hoogstaande wetenschappelijke bladen. Hun onderzoeksbudget was in dat jaar 144.240.920 euro. De wetenschapsbeoefening aan de VUB staat sterker dan ooit. De VUB investeerde 23 miljoen in core facilities voor onderzoek; laboratoria of wetenschappelijke instrumenten waar verschillende onderzoeksgroepen gebruik van kunnen maken. Onze alumni zijn succesvol over de hele wereld uitgevlogen en tonen hun dankbaarheid aan de VUB met verschillende engagementen. En dan onze topsporters; ze zullen in grote getale op de olympische spelen aanwezig zijn.

Facts & figures

Maar dat we barstensvol ambitie zitten, wil absoluut niet zeggen dat we ook maar iemand achterlaten. Ook dat blijkt uit de Facts & Figures. De VUB is een inclusieve universiteit waar werkstudenten alle mogelijkheden krijgen. Waar hard gewerkt wordt aan een ‘Equality Action Plan’. Studenten die een erkende behoefte hebben aan een aangepast leertraject kunnen dat ook krijgen. Studiebegeleiders staan klaar. Ook vluchtelingen kunnen hier met het InCampus-programma hun studie volgen. En dan moeten we het nog hebben over onze academische ziekenhuis, het UZ Brussel, waarin dag in, dag uit duizenden patiënten worden geholpen door gedreven verplegers en artsen.

Niet alleen kunnen we met dit populair verslag de VUB kort en bondig presenteren, maar kunnen medewerkers en diensten ook eenvoudig kant-en-klare visuals met kerncijfer overnemen voor hun eigen presentaties. Zij kunnen die eind deze week terugvinden op het VUB Huisstijlplatform max.vub.be