Geen traditionele opening van het VUB-academiejaar 2024-2025. Op vrijdag 20 september pakt de universiteit uit met het Feest van de Vrije Geest in het Koninklijk Circus in Brussel. Tal van bevlogen stemmen van binnen en vooral van buiten de universiteit nemen het woord om de vrije geest te vieren. Dat gaat van scherpe analyses tot stand-up comedy. Tijdens het feest krijgen gewezen Humo-boegbeeld Guy Mortier en de Nederlandse geëngageerde actrice Femke Lakerveld een eredoctoraat. “Met het Feest van de Vrije Geest willen we de V van VUB helemaal in het middelpunt plaatsen”, zegt rector Jan Danckaert.

Het Feest van de Vrije Geest vindt plaats op vrijdag 20 september om 16 uur in het Koninklijk Circus en is niet alleen het startschot van het nieuwe academiejaar, maar ook een viering van vrijheid. We zijn vrij om alles in vraag te stellen, vrij om te beslissen over ons eigen lichaam, vrij om hogere machten af te wijzen. Hoe onschatbaar die bij uitstek humanistische vrijheden zijn voor een open, tolerante samenleving, daarover zal rector Jan Danckaert het in zijn openingsrede hebben. Met als boodschap: vrijdenkers waren en zijn een motor van wetenschappelijke én maatschappelijke vooruitgang, in alle tijden en op alle plaatsen.”

Op het feest komen tal van opiniemakers en woordkunstenaars aan bod, onder wie Rudi Vranckx, Elisabeth Lucie Baeten, Christophe Busch, Sara Leemans, Dena Vahdani en Ruth Lasters. Afgewisseld met muziek van de Belgische band Ão en hun unieke mix van saudade, indie en electronica.

Twee eredoctoraten

Gewezen Humo-hoofdredacteur Guy Mortier en de Nederlandse geëngageerde actrice Femke Lakerveld krijgen beiden een eredoctoraat van de VUB.

Guy Mortier

Foto: Johan Jacobs

De VUB wil Guy Mortier eren voor de belangrijke stempel die hij een halve eeuw lang op het media- en cultuurlandschap heeft gedrukt. En omwille van zijn grote verdienste voor de Nederlandse taal en cultuur, de manier waarop hij met Humo maatschappelijke kwesties wist aan te kaarten in de publieke opinie en zijn talent om het absurdisme van het alledaagse leven te vatten. Guy Mortier heeft veel jonge journalisten, auteurs en creatievelingen geïnspireerd en aangemoedigd, waardoor hij een blijvende impact heeft op het media- en cultuurlandschap in ons land en ook in Nederland.

Femke Lakerveld krijgt een eredoctoraat voor haar verdiensten als actrice, maar vooral ook voor haar toonaangevende rol in de beweging Vrij Links. De progressieve en vrijzinnige waarden van deze beweging sluiten naadloos aan bij de waarden van de VUB. De universiteit wil haar eren als trekker en boegbeeld van deze beweging en voor haar onvermoeibare inzet voor individuele vrijheid, gelijkheid en solidariteit.

“Met Guy Mortier en Femke Lakerveld zetten we twee uitzonderlijke personaliteiten in de schijnwerpers. Hun werk heeft stond steevast in het teken van de vrije geest, het kritisch denken en de seculiere samenleving”, aldus rector Danckaert.

Uiteraard komen Guy Mortier en Femke Lakerveld zelf uitgebreid aan het woord op het Feest van de Vrije Geest.

Femke Lakerveld

Foto: Jenneke Boeijink

Op vrijdag 20 september om 16u00 zet de VUB het Koninklijk Circus van Brussel in vuur en vlam met het Feest van de Vrije Geest. Verwacht je aan een pleiade van bekende opiniemakers en (woord)kunstenaars die ons op geheel eigen wijze duidelijk zullen maken wat vrijheid voor hen inhoudt: Guy Mortier, Rudi Vranckx, Elisabeth Lucie Baeten, Christophe Busch, Sara Leemans, Dena Vahdani, Ruth Lasters…  De muziek is van de Belgische trots op Pukkelpop van dit jaar, Ão. Schrijf je hier snel in voor het Feest van de Vrije Geest.