Praktisch
Pilar is het gemakkelijkst te bereiken via campusingang 6 aan de Triomflaan
De Vrije Universiteit Brussel, deMens.nu en Pilar nodigen je uit om een bezoek te brengen aan de expo Nom de Dieu.
In deze tentoonstelling koos curator prof. em. WIllem Elias bewust voor werken van moderne en hedendaagse Belgische kunstenaars: Felicien Rops, Marcel Marien, Pjeroo Roobjee, Jan Van imschoot, Liliane Vertessen, Wim Delvoye, Guillaume Bijl …
Het is dan ook geen verrassing dat in veel van de werken vooral naar het christendom en katholicisme wordt verwezen. Dit betekent echter niet dat deze werken een eenduidig blasfemische inhoud hebben of alleen maar spot drijven met het christendom en de kerk.
Wat kunst tot kunst maakt, is juist haar gelaagdheid en de mogelijkheid tot verschillende interpretaties. Zo kan Tom Hercks Holy Cow enerzijds geïnterpreteerd worden als een blasfemische afbeelding van de gekruisigde Christus, maar anderzijds als een weergave van onze kwetsbare dierlijke conditie, waarin het lijden en opofferen van dieren een spiegel vormt voor Christus’ lijden.
SCROLL NAAR BENEDEN OM VERDER TE LEZEN OVER DE EXPO
OPENINGSUREN
Van woensdag tot en met zaterdag
Telkens van 14u tot 20u.
TICKETS VOOR INDIVIDUEN EN GROEPEN
De toegang is gratis maar we vragen wel om tickets op voorhand te boeken zodat we zicht hebben op het aantal bezoekers.
Groepen tot 20 personen kunnen via het ticketsysteem boeken.
VERNISSAGE
Op 28 november vindt de openingsavond plaats.
Iedereen is van harte welkom, maar de plaatsen zijn beperkt.
Inschrijven is daarom verplicht.
SCHRIJF JE IN VOOR DE VERNISSAGE
BEZOEK DOOR SCHOLEN
Leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs kunnen in klasverband de expo bezoeken.
Het dagprogramma voor max. 100 leerlingen ziet er dan als volgt uit:
- 9u30: Verwelkoming en introductie op het thema door HuisvandeMens/Huis van het Praktisch Humanisme. De leerlingen worden in twee groepen van max. 50 gesplitst
- 10u: GROEP 1: Begeleide rondleiding met opdrachten op de expo. GROEP 2: film- of theatervoorstelling over het onderwerp.
- 12u: Lunch in het VUB-restaurant
- 13u: GROEP 2: Begeleide rondleiding met opdrachten op de expo. GROEP1: film- of theatervoorstelling over het onderwerp.
- 15u: Alle leerlingen komen terug samen op één centrale plek en wisselen hun bevindingen uit. Er is ook gelegenheid om nog vragen te stellen over de tentoonstelling en de voorstelling.
- 15u30: Einde
Het is ook mogelijk om onder begeleiding enkel de tentoonstelling te bezoeken: max. 50 personen.
Beschikbare data voor scholen:
- Donderdag 9 januari 2025
- Dinsdag 14 januari 2025 (volzet)
- Donderdag 23 januari 2025
- Dinsdag 28 januari 2025
Over blasfemie
Blasfemie, ook wel godslastering genoemd, is het beledigen of bespotten van iets dat als heilig wordt beschouwd. Het woord stamt van het Griekse "blasphemia", een samenstelling van blaptein (beschadigen) en pheme (reputatie). Het kan gaan om het uiten van woorden of daden die beschouwd worden als respectloos tegenover God, godheden, religieuze symbolen, rituelen of overtuigingen. Wat blasfemie betekent, varieert sterk per historische, culturele en levensbeschouwelijke context.
De titel van de expo ‘Nom de Dieu’ verwijst naar het oorspronkelijke verbod binnen het monotheïsme om de naam van God uit te spreken of uit te beelden. In het Oude Testament openbaart God zich met de woorden "ik ben die ik ben". Deze uitspraak roept op om alles wat zich als goddelijk voordoet kritisch te beschouwen en geen valse beelden van God te maken of te vereren.
Het christendom, door de leer van de incarnatie, was minder terughoudend in het creëren van religieuze beelden dan het jodendom en de islam. Omdat God in Christus een mens van vlees en bloed werd, was het toegestaan hem in menselijke vorm af te beelden en in tijdelijke beelden te vereren.
Eeuwenlang werd blasfemie gezien als zonde en misdaad, en verwees het naar onder andere godslastering, afgoderij, heiligschennis, ketterij, en ordeverstoring. Een blasfemische daad werd beschouwd als een bedreiging voor de heilige en maatschappelijke orde en tastte de gevestigde hiërarchie aan, waarin gezagsdragers zoals keizers, koningen en kerkelijke leiders als vertegenwoordigers van God op aarde golden.
Sinds de Verlichting wordt blasfemie eerder gezien als een aanval op de gevoeligheden van mensen die zich identificeren met de dominante levensbeschouwing, zoals in het Westen het christendom. Klachten over blasfemie komen daardoor vaak van een intolerante meerderheid, terwijl de beschuldigden veelal andersdenkenden of minderheden zijn.
BOEK EEN TICKET VOOR DE EXPO
BOEK EEN TICKET VOOR DE VERNISSAGE
VRAAG EEN KLASBEZOEK AAN
Blasfemische kunst?
De mate waarin een kunstwerk als blasfemisch wordt ervaren, is niet eenduidig te bepalen. Wat aanstootgevend is, hangt af van de interactie tussen het kunstwerk en de samenleving; zelfs binnen eenzelfde gemeenschap kan hierover verdeeldheid bestaan.
Deze tentoonstelling heeft geenszins de bedoeling om bepaalde religieuze groepen in een negatief daglicht te stellen. Hoewel blasfemie centraal staat, streven we niet naar het doel om zelf blasfemisch te zijn. We willen onderstrepen dat kritiek, satire en blasfemie essentiële elementen vormen binnen de Westerse cultuur en kunst. Kritiek, humor, satire en parodie maken sinds de renaissance deel uit van de kunst, een traditie die met de Verlichting verder werd versterkt en vandaag nog steeds actueel is.
Vrijheid houdt op te bestaan zonder de ruimte om kritisch te zijn en dus mogelijk aanstoot te geven. Het vrije onderzoek—de vrijheid om via wetenschap of kunst de werkelijkheid te onderzoeken—is daarom een principe dat we blijvend moeten koesteren.
Kunst als tegengewicht voor onverdraagzaamheid en polarisatie
Onderzoek wijst uit dat openheid voor de ambiguïteit van artistieke beelden bijdraagt aan tolerantie en begrip. Kunst en kunsteducatie kunnen in die zin een krachtig tegenwicht bieden tegen onverdraagzaamheid, dogmatisme, polarisatie en identiteitspolitiek. We moeten waakzaam zijn dat noodzakelijke emancipatiestrijden voor minderheden niet omslaan in nieuwe vormen van conservatisme en fundamentalisme.
Voor deMens.nu en de VUB is deze tentoonstelling een manier om te laten zien dat samenleven in een pluralistische samenleving een open, vrijzinnige levenshouding vereist.
BOEK EEN TICKET VOOR DE EXPO
BOEK EEN TICKET VOOR DE VERNISSAGE
VRAAG EEN KLASBEZOEK AAN
Van ‘Nom de Dieu’ naar 'nondeju'
De uitdrukking ‘nom de Dieu’ komt uit het Frans en betekent letterlijk ‘naam van God’. Het is een uitroep die in het Frans vaak als krachtterm of vloek wordt gebruikt wanneer men verrast, gefrustreerd of boos is. In Vlaanderen is de uitspraak verbasterd tot ‘nondeju’.
De oorsprong ervan ligt in de eeuwenoude praktijk om te zweren bij heilige figuren of concepten, zoals God of andere religieuze symbolen, wat in de middeleeuwse en vroegmoderne tijd gangbaar was in heel Europa.
Hoewel de uitspraak in eerste instantie een vorm van godslastering was (aangezien het de naam van God in een wereldse context gebruikt), is de kracht van de uitdrukking in de loop der jaren verminderd.
De wereld heeft je nodig
Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.
Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.
Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten