woensdag, 23 oktober, 2024 - 15:00 tot 18:30

VUB Entrance 6

Brussel

€ 15 / €12 (-26y)

"Safer Spaces" is een term die in evenementen en het nachtleven wordt gebruikt om ruimtes te beschrijven waar de veiligheid en het welzijn van het publiek een van de belangrijkste zorgen van de organisatoren zijn. Een "safer space" streeft ernaar toegankelijk te zijn voor iedereen en probeert een comfortabele omgeving te creëren waarin ieders grenzen te allen tijde worden gerespecteerd. Maar wat betekent dit echt?

Is het voldoende om een beleid of een reeks regels aan bezoekers voor te leggen? Of moeten er ook andere praktijken worden toegepast binnen en buiten de evenementruimte?

Deze workshop zal meer een discussie zijn dan een lezing; laten we praten over waarom of hoe moeilijk het kan zijn. Welke (systemische) vormen van geweld spelen een rol? Hoe zit het met drugs? Hoe uiten deze vormen van geweld zich en hoe kunnen we ze tijdens evenementen voorkomen?

Bezoek de website van Pilar voor meer informatie!

Maak kennis met de experten!

Pauline Draps

Pauline Draps werkt als Manager Harm Reduction Manager bij Brussels By Night. De organisatie werd in 2020 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van de sector te identificeren en haar creatieve, evoluerende en duurzame activiteiten te behouden. Pauline fungeert als schakel tussen de autoriteiten en organisatoren van het nachtleven en ondersteunt de sector bij het definiëren van hun waarden en processen om veiligere ruimtes voor iedereen te creëren.

Deep Down East – Vera Moro & Charles Pennec (DJ's & Artiesten)

Deep Down East werd opgericht om de ondervertegenwoordiging van Oost-Europese artiesten in de muziekindustrie aan te pakken. Inclusiviteit staat centraal in hun artistieke praktijk, waardoor hun feesten zo inclusief mogelijk zijn.

Hun visie op veilige ruimtes is dat 100% veiligheid onhaalbaar is, daarom pleiten ze voor 'safer spaces' waarin individuen zichzelf kunnen zijn zonder angst en wederzijds respect aan de basis ligt. Ze implementeren een gedragscode op hun events en vinden dat een veiligere ruimte wordt gecreëerd door zowel de organisatoren als de aanwezigen.

Koop je tickets

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten