Waarom een eredoctoraat? 

In 1995 ontvangt choreografe Anne Teresa De Keersmaeker een VUB-eredoctoraat.

De vernieuwing

Een eredoctoraat is op zijn plek omdat De Keersmaeker's werk van een eminente puurheid en eerlijkheid getuigt. Maar ook voor de vernieuwende manier waarmee ze de relatie tussen muziek en dans tot een bijna amoureus level verheft. Fascinatie, voor haar innovatieve benaderingen, waardoor ze de kunst van het dansen tot herbekijken dwingt. Haar werk nodigt uit tot herkenning, samensmelting, vervoering en verwondering. Het is het elan waarop de universiteit het liefst beweegt, in welke tak, discipline of wetenschap dan ook.

Anne Teresa De Keersmaeker voorziet haar publiek van hartstocht. Ze besmet het met passie op zo’n manier dat alleen de scène nog in beweging lijkt. Het hoofd staat stil, het hart denkt na, de wereld draait om de bühne. De Keersmaeker legt zichzelf bloot via haar creaties en haar creaties ontbloten niks dan een zuiver verhaal. De interpretatie is vrij, maakt vrij, en leunt altijd op een ongerepte waarheid. Een verhaal vraagt niet om woorden en argumenten als je zijn al alles zegt.

"When you're really convinced of your identity, you don't need tough statements or flags."

Over haar carrière
2008

Ze ontvangt de titel 'Commandeur dans l'ordre des arts et des lettres' voor haar bijdragen tot de verrijking van de kunsten in frankrijk en wereldwijd.

Vol karakter
Adembenemend, energiek, vaak minimalistisch, emotioneel, met elan.

Rosas
Haar dansgroep die resideert in de Muntschouwburg (1992-2007).

Bewegende liefde

11 juni 1960. In het gezin De Keersmaeker wordt Anne Teresa geboren. Samen met haar broer en drie zussen, waaronder bekende actrice en toneelregisseur Jolente, groeit ze op in Wemmel. Ze is tien jaar als ze haar eerste stapjes – en pasjes – in de dansles zet. Het is liefde op het eerste gezicht. De Keersmaeker luistert naar haar hart en gaat klassiek ballet volgen aan het École Lilian Lambert in Brussel. Het is daar dat ze Michèle Anne De Mey en haar broer Thierry ontmoet, die later haar artistieke partners worden.

1978 kondigt zich aan, het jaar waarin Anne Teresa 18 jaar wordt. Ze schrijft zich in aan de prestigieuze dansschool Mudra in Brussel. De wereldberoemde Franse danser en choreograaf Maurice Béjart deelt er op dat ogenblik de lakens uit. Béjart is ook degene die de school in 1970 oprichtte en ze internationale kleur geeft. De Keersmaeker woont er onder meer lessen bij van musicus Fernand Schirren. Bij hem scherpt ze haar kennis van muzikale analyse, structuur en tempo aan. Ze vraagt een beurs aan bij Vocatio, een stichting die gepassioneerde jonge talenten steunt om hun roeping waar te maken. De Keersmaeker verhuist voor twee jaar naar de Verenigde Staten om er een opleiding te volgen aan de Tisch School of the Arts in New York. Daar ontdekt ze de postmoderne dans.

In 1980 maakt Anne Teresa haar eerste choreografie AschTwee jaar later gaat Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. Het succes blijft niet onder het stof liggen en in die naweeën richt De Keersmaeker haar eigen dansgezelschap 'Rosas' op. Dat resideert van 1992 tot 2007 in De Koninklijke Muntschouwburg aka de Munt of La Monnaie. Ze regisseert in die periode opera's en grote ensemblestukken die repertoiregezelschappen uit de hele wereld in hun armen sluiten en op het podium brengen. Haar frisse en aparte visie op de relatie tussen dans en muziek geeft een adembenemend energiek, vaak minimalistisch en emotioneel elan aan haar hele oeuvre. Haar dans groeit in cirkels, spiralen en diagonalen die samen met pure klanken van alle soorten muziek harmonie belichamen.

Het is 1995. Anne Teresa De Keersmaeker richt in nauwe samenwerking met De Munt P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op. Ze wil haar choreografische taal in theorie vertalen en doorgeven. Ook de rest van de wereld zwicht voor de geometrische dansstijlen van De Keersmaeker. Er volgen voorstellingen in onder meer het MoMa in New York, Tate Modern in Londen en Het Parijse Centre Pompidou.

De Keersmaeker publiceert een driedelige boekenreeks A choreographer’s score waarin ze co-auteur en musicologe Bojana Cvejic inkijk geeft in de schepping van enkele van haar grote werken. Anno 2020 maakt ze een nieuwe choreografie voor de musical West Side Story op Broadway.

Anne Teresa De Keersmaeker danst, creëert en regisseert, altijd met overgave, tot in de diepte, verfijnd, van meer dan eenvoudig tot uiterst complex. Niet voor niks weerklinken telkens de lovende woorden: haar danskunst is als het pure schrijven met bewegingen in tijd en ruimte.

Een ware artieste

Barones, geprezen, geëerd en mateloos bewonderd

Eerste choreografieën

Haar debuut 'Asch' en haar tweede werk 'Fase: four movements to the music of Steven Reich' zijn het begin van een succesverhaal.

Wat is een eredoctoraat?

Sinds 1978 reikt de VUB elk jaar eredoctoraten uit aan persoonlijkheden met de meest diverse achtergronden die zich op een opmerkelijke manier hebben ingezet voor hun vakgebied en voor de maatschappij.  Vanaf dit plechtige moment van erkenning dragen zij de eretitel van Doctor Honoris Causa van de VUB. 

Alles over eredoctoraten