De Brits-Belgische auteur Patrick McGuinness ontving op maandag 20 november 2023 de Espiègle du rayonnement des Lettres belges (Leo Beeckmanprijs) van de Franse Gemeenschap van België (Fédération Wallonie-Bruxelles) voor zijn bijdrage aan de uitstraling van de Franstalige Belgische literatuur in het buitenland. Patrick McGuinness is writer in residence aan de Vrije Universiteit Brussel bij het Centre for Literary and Intermedial Crossings.

McGuinness schrijft niet alleen proza en poëzie, maar doceert ook vergelijkende literatuur aan de Universiteit van Oxford. Op 24 november is hij te gast aan de Vrije Universiteit Brussel, waar hij de keynote-speaker is op de jaarlijkse studiedag van het Centre for Literary and Intermedial Crossings.

De laatste honderd dagen

Zijn eerste werk, De laatste honderd dagen (2011), is een semi-autobiografisch verslag van de laatste dagen van het Ceausescu-regime in Roemenië. Het verscheen op de longlist van de Man Booker Prize, en won het Wales Book of the Year en de Writers' Guild Prize for Fiction.

Zijn memoires, Other People's Countries: A Journey into Memory (2014) documenteert zijn jeugd in de postindustriële Belgische stad Bouillon. Het boek stond op de shortlist van de James Tait Black Prize en de Gordon Burn Prize. Het werd bekroond met de Duff Cooper Prize en de Wales Book of the Year Award.

Hij schreef ook twee poëziebundels, The Canals of Mars (2004) en Jilted City (2010), beide gepubliceerd door Carcanet Press. Patrick McGuinness heeft ook verschillende vertalingen, bloemlezingen en academische monografieën geschreven.

Lees hier meer over het Centre for Literary and Intermedial Crossings en hun writer in residence Patrick McGuinness op hun jaarlijkse studiedag.