De Vrije Universiteit Brussel (VUB) werkte de afgelopen beleidsperiode hard aan duurzaamheid, gelijkheid en welzijn en presenteerde voor het eerst haar inspanningen, resultaten en voornemens in het rapport ‘Verslag aan de samenleving’. Dat verslag won de award ‘Best impact Sustainability Report’ in de categorie ‘Andere organisaties’, uitgereikt door het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR-IRE).

De VUB startte haar Verslag aan de samenleving op met als doel om alles wat er op de VUB rond duurzaamheid gebeurt samen te brengen en hierover te rapporteren. Duurzaamheid werd in de brede zin van het woord gedefinieerd: van ecologische duurzaamheid, over welzijn, tot inclusie en diversiteit. Het verslag rapporteert over de drie actieplannen: het duurzaamheidsactieplan, welzijnsactieplan en gelijkheidsplan. Die zijn telkens gelinkt aan doelen, KPI’s en enkele uitgelichte cases.

Ons Verslag aan de samenleving is een waardevol document”, zegt VUB-rector Jan Danckaert. “Als urban engaged university zijn we verbonden met onze regio en zetten we ons in voor een betere wereld. Onder Caroline Pauwels lanceerde de VUB drie belangrijke focuspunten voor ons beleid: duurzaamheid, gelijkheid en welzijn. Die basis blijft ook in de toekomst behouden. We willen vooral stappen vooruit zetten. De transversale beleidslijnen duurzaamheid, gelijkheid en welzijn zijn de afgelopen jaren opgestart in een tijdelijke projectvorm. Door ze in ons reguliere beleid te verankeren, willen we ze permanent in onze werking opnemen”.

“Het is de bedoeling om het verslag tweejaarlijks uit te brengen en zo te rapporteren over de vooruitgang die de VUB maakt”, vult Kato Thibaut, beleidsmedewerker Duurzaamheid bij de VUB aan. “Op termijn is het de bedoeling om het verslag in lijn te brengen met de duurzaamheidsrapportagerichtlijnen van de EU (de CSRD).

De 2023 editie van ‘the Awards for Best Belgian Sustainability Reports’ telde meerdere categorieën die door een jury of een publiek beoordeeld werden. Voor ‘Best impact Sustainability Report’ in de categorie ‘Andere organisaties’ kroonde het publiek het Verslag van de VUB tot winnaar.

"Het Verslag aan de samenleving heeft ambitie op het gebied van inclusie en duurzaamheid, waardoor het een interessant en inspirerend verslag is met een positieve impact. Het is bovendien goed gestructureerd en leesbaar. Er is een goed gebruik van afbeeldingen en grafieken en de bredere duurzaamheidscontext wordt beschreven. Bovendien waardeerde de jury de duidelijke belichting en definitie van uitdagingen, evenals de sterke Key Performance Indicators (KPI's). De KPI's zijn afgestemd op de uitdagingen van de VUB en verschillen per campus. Ook de afstemming van het rapport op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) en de verbanden tussen de SDG's en de doelen tot 2030 werden gewaardeerd. Er zijn zichtbare inspanningen geleverd op het gebied van bestuur en ethiek en de publieksjury was blij met de opname van sociale aspecten en elementen van inclusiviteit, die verder gaan dan alleen milieuoverwegingen. Ze vond het ook goed dat de maatschappelijke rol van de VUB in de juiste context werd geplaatst. Ten slotte houdt het rapport rekening met de waardeketen (impact op leveranciers en studenten). Dat maakt dat de VUB met de award naar huis ging", aldus Stéphanie Quintart van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren.

Het overzicht van de winnaars is terug te vinden op de website van IBR-IRE.

Jan Danckaert en team staan op het podium