Op de Dag van de Leerkracht gingen studenten van de Vrije Universiteit Brussel terug naar hun oude middelbare school om hun leerkrachten te bedanken met een doosje pralines. Het gebaar was eenvoudig, maar de boodschap diepgaand: een blijk van waardering voor de inspirerende begeleiding tijdens hun schooltijd.

In de gesprekken met de studenten spraken verschillende leerkrachten over wat hen inspireert in hun werk. Voor velen ligt de essentie in de interactie met jongeren: hen zien groeien, begeleiden in hun ontwikkeling en leren omgaan met uitdagingen. “Het mooiste aan mijn werk is om te zien hoe leerlingen hun eigen sterktes en zwaktes ontdekken, en hoe ze daarmee verder bouwen aan hun toekomst,” vertelt een van de docenten. Een andere leerkracht beschrijft de voldoening die ze haalt uit de band met de leerlingen: “Wanneer ze trots hun werkjes tonen of zelfbewuster worden, dan weet ik dat mijn inzet het verschil maakt.”

Het veranderende landschap van het onderwijs
Hoewel de leerkrachten vol enthousiasme spreken over hun vak, wordt ook duidelijk dat de uitdagingen binnen het onderwijs zijn toegenomen. Velen merken op dat administratieve taken steeds meer tijd opslokken, waardoor er minder ruimte overblijft voor de kern van hun passie: lesgeven. Ook de digitalisering in de klaslokalen wordt vaak genoemd. “Leren vanaf een scherm is toch niet hetzelfde als een boek of papier in de handen hebben,” vertelt een leerkracht. “Maar het dwingt ons wel om creatief te blijven en steeds nieuwe manieren van lesgeven te ontdekken.”

Ondanks de uitdagingen blijven de leerkrachten gedreven om hun leerlingen iets waardevols mee te geven. Vaak noemen ze het belang van doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en het vermogen om fouten te durven maken. “Je kan niet leren zonder af en toe te struikelen,” benadrukt een van hen. Een andere leerkracht hoopt vooral dat leerlingen een open en kritische blik op de wereld behouden: “Het is zo belangrijk om zonder vooroordelen naar jezelf en anderen te kijken en in jezelf te blijven geloven.”

De focus op praktische vaardigheden binnen het moderne onderwijs is een ander thema dat naar voren komt. “Natuurlijk is het belangrijk dat leerlingen deze vaardigheden ontwikkelen, maar zonder een sterke basis aan kennis en cognitieve competenties, zoals kritisch denken en analytisch vermogen, kunnen ze die moeilijk toepassen,” merkt een leerkracht op. Tegelijkertijd benadrukken velen dat de connectie met de leerlingen nog steeds de kern vormt van hun werk: “Het blijft onze taak om hen te motiveren."

“Het blijft onze taak om hen te motiveren."

Een terugblik met dankbaarheid: ‘We hebben veel van hen geleerd’
Voor de studenten was de actie een kans om hun dankbaarheid te tonen en herinneringen op te halen aan hun middelbare schooltijd. Zo beschreef een doctorandus in de fysica hoe de passie van zijn leerkrachten hem inspireerde om zijn richting te kiezen: “Hun steun en enthousiasme hebben me in de richting van de wetenschappen gestuurd. Ik wil hen graag laten weten dat hun inzet echt een verschil heeft gemaakt.”

Een andere studente vertelde dat haar leerkrachten haar geholpen hebben bij de overgang naar de universiteit. “Dankzij de begeleiding van mijn leerkrachten voelde de stap naar hoger onderwijs als een natuurlijke overgang. Ze gaven me vertrouwen dat ik het aankon.”

De leerkrachten zelf waren ontroerd door de dankbaarheid van hun oud-leerlingen. “Appreciatie voel je vaak in de kleine gebaren—een onverwachte ‘dankjewel’ of een glimlach bij een weerzien,” vertelt een van hen. “Het is een herinnering aan waarom we voor dit beroep gekozen hebben.”

Foto's Dag van de Leerkracht

Dag van de leerkracht
VUB studenten met oud leerkrachten

Foto credits: Gert De Coorde