Van 9 tot 15 oktober krijgen de afgestudeerden van de klas van 2023 uit vier verschillende onderwijsinstellingen een bijzondere afstudeerbelevenis cadeau waarbij ze hun universitaire reis op feestelijke wijze afsluiten op de Grote Markt van Brussel. De Stad Brussel organiseert, in nauwe samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel (VUB), de Université libre de Bruxelles (ULB), de Haute École Francisco Ferrer (HEFF) en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel, de diploma-uitreikingen voor hun studenten. ​

De Stad Brussel, de VUB en de ULB doen dat al voor het vierde jaar op rij, de HEFF voor de tweede keer en voor de Koninklijke Academie is het een primeur. Zeven dagen lang staan Grote Markt en omgeving in het teken van de graduation ceremonies. Tijdens die bijzondere gelegenheid zullen de studenten, vergezeld door hun dierbaren, geëerd worden door hun rectoren en directeuren vanaf het prestigieuze balkon van het stadhuis.

“Op de Grote Markt je diploma in ontvangst nemen is heel symbolisch, en de Stad Brussel is verheugd om studenten en hun familie van deze ervaring te kunnen laten genieten”, aldus Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel. “We zijn 4 jaar geleden begonnen met die nieuwe traditie en het is nu een integraal onderdeel geworden van de Brusselse studentenervaring. Naast studenten van de ULB, de VUB en de Hogeschool Francisco Ferrer, verwelkomen we dit jaar ook de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel op het mooiste plein ter wereld.”

"De Stad Brussel is verheugd dat de diploma-uitreiking van de studenten van de Haute École Fransisco Ferrer, en sinds dit jaar ook die van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel, opnieuw plaatsvindt op de Grote Markt”, zegt ook Faouzia Hariche, Schepen van Franstalig Openbaar Onderwijs van de Stad Brussel, Jeugd en Human Resources. “De HEFF, een toonaangevende onderwijsinstelling, biedt opleidingen in sectoren die essentieel zijn voor de stad, haar scholen en ziekenhuizen en voor de regio in het algemeen. De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel leidt de getalenteerde kunstenaars van morgen op. Wat een genoegen om onze studenten op zo’n uitzonderlijke plek te kunnen lauweren voor hun uitzonderlijke prestaties."

Voor de gelegenheid wordt de garderobe van Manneken-Pis uitgebreid met een nieuw kostuum. De Brusselse Ket zal de hele week lang een speciaal ontworpen toga dragen. Tijdens de proclamaties wordt het kostuum voorzien van een velcro logo dat aangeeft welke instelling aan de beurt is.

“Het is geweldig om onze geproclameerde studenten, in het gezelschap van hun familie en vrienden, samen te brengen op de prachtige Grote Markt in Brussel”, verheugt ULB-rector Annemie Schaus zich.”Het is een krachtig symbool dat de inspanningen en soms de opofferingen beloont die onze studenten tijdens hun studiejaren hebben gemaakt. Ik wil hen van harte feliciteren en de stad Brussel bedanken om ons voor het 4e jaar te verwelkomen in deze uitzonderlijke omgeving.”

"De VUB is een met de stad verbonden universiteit (Urban Engaged University) en wij zijn dan ook enorm blij dat we onze afgestudeerden opnieuw kunnen proclameren op de Grote Markt in Brussel", besluit VUB-rector Jan Danckaert. “Enerzijds laten we hen op deze manier voelen hoe trots we zijn als Alma Mater. Een diploma behalen is immers de bekroning van een periode van persoonlijke groei en intellectuele ontwikkeling. En dat verdient een luid applaus. Anderzijds willen hen op die manier ook aanmoedigen om ambassadeurs te worden van onze universiteit en van Brussel, en hen inspireren om hun stempel te drukken op de maatschappij en bij te dragen tot een betere wereld.”