In maart 2024 behaalde VUB-student Elias Sahlieh een ‘Diplomacy Award’ op de Harvard World Model United Nations (Harvard WorldMUN) in Taipei. VUB-studenten Inès Viale de Meûter, Daan Pierson, Lova De Wilde en Zuzanna Kolodziejska kregen een ‘honourable mention’ als vertegenwoordigers van Haïti. De behaalde award en mentions zijn prestigieuze onderscheidingen: Harvard WorldMUN wordt algemeen beschouwd als de MUN-olympiade.

Tijdens een Model United Nations, of MUN, kruipen studenten in de rol van afgevaardigden in verschillende commissies van de Verenigde Naties met als doel een resolutie met concrete beleidsvoorstellen op te stellen en goed te keuren. VUBMUN, opgericht in 2002 en daarmee de oudste Belgische Model United Nations-vereniging, stelt elk jaar een toegewijd team van studenten samen om als diplomatiek team deel te nemen aan Model UN-conferenties over de hele wereld.

De laatste deelname van VUBMUN aan Harvard WorldMUN - voor die van maart 2024 - was in 2019. VUBMUN nam ook deel aan verschillende andere MUN-competities, waaronder LIMUN (ingericht door King’s College London) en VVNMUN (Brussel).

De prijzen en vermeldingen van de VUB-studenten tijdens Harvard WorldMUN bewijzen de hoge kwaliteit van het team achter VUBMUN. Ieder jaar kunnen VUB-studenten zich kandidaat stellen om, na coaching, deel te nemen aan komende MUN-conferenties. Meer info daarover is te vinden op VUBMUN.be