Op donderdag 10 oktober heeft de MENT-onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel met succes 500 groene lintjes uitgedeeld op de Brussels Health Campus, ter gelegenheid van Wereld Geestelijke Gezondheidsdag. Het thema dit jaar is: ‘It’s time to prioritize mental health in the workplace’. Met deze actie wil MENT het bewustzijn rond geestelijke gezondheid vergroten en mensen aansporen openlijk te praten over hun mentale welzijn. Het dragen van een groen lintje symboliseert vandaag steun voor iedereen die worstelt met geestelijke gezondheidsproblemen.

De actie werd positief onthaald door studenten, medewerkers en bezoekers van de campus. Zij omarmden de boodschap van solidariteit en bewustwording rond geestelijke gezondheid. Tijdens het uitdelen van de lintjes gingen de onderzoekers van MENT in gesprek met voorbijgangers over het belang van mentale veerkracht en het doorbreken van taboes, ook in de werksituatie. Dit initiatief vond plaats op een bijzonder moment: de MENT-onderzoeksgroep viert dit jaar haar 10-jarig bestaan.

MENT: onderzoek naar geestelijk welzijn voor iedereen

Sinds haar oprichting in 2014 zet de MENT-onderzoeksgroep zich in om de geestelijke gezondheid en het welzijn van diverse bevolkingsgroepen te bestuderen en bevorderen. Hun onderzoek richt zich niet enkel op de afwezigheid van mentale aandoeningen, maar op het bredere concept van geestelijk welzijn. De groep werkt vanuit een holistisch biopsychosociaal model dat zowel biologische, psychologische als sociale factoren in kaart brengt die invloed hebben op geestelijke gezondheid.

“In de tien jaar dat MENT bestaat, hebben we een duidelijke verschuiving gezien in hoe mensen over geestelijke gezondheid praten, vooral sinds de COVID-crisis,” zegt Prof. Dr. Johan Bilsen, medeoprichter van MENT. “Het is bemoedigend dat het taboe langzaam afbrokkelt, maar we zien ook een stijging in geestelijke gezondheidsproblemen, vooral bij jongeren en ouderen. Bewustwording is belangrijk, maar het is nu ook cruciaal dat de overheden meer investeren in onderzoek, preventie en begeleiding om deze uitdagingen aan te pakken.”

De MENT-onderzoeksgroep onderzoekt hoe geestelijke gezondheid in de samenleving kan worden bevorderd, met speciale aandacht voor kwetsbare en diverse groepen, zoals jongeren, ouderen, migranten, LGBT-gemeenschappen, patiënten en hun verzorgers. Door transdisciplinaire samenwerking en het gebruik van diverse onderzoeksmethoden streeft MENT naar wetenschappelijke inzichten die kunnen worden vertaald naar concrete interventies.

Lara Vesentini, postdoctoraal onderzoekster bij MENT: “Deze actie benadrukt dat geestelijke gezondheid geen individueel, maar een maatschappelijk thema is. We zijn blij dat we door deze bewustwordingscampagne zoveel mensen hebben kunnen bereiken.”

Over MENT
De MENT-onderzoeksgroep werd in 2014 opgericht aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De groep richt zich op interdisciplinair en transdisciplinair onderzoek naar geestelijke gezondheid en welzijn. MENT werkt vanuit een holistisch model en bestudeert hoe dynamische complexe interacties van biopsychosociale factoren invloed hebben op mentale gezondheid. De onderzoeksgroep voert studies uit bij diverse -vaak kwetsbare- bevolkingsgroepen, zoals kinderen, adolescenten, ouderen, minderheden, LGBT-gemeenschappen en patiënten. Hun doel is om met wetenschappelijke kennis bij te dragen aan praktische en maatschappelijke toepassingen ter verbetering van het geestelijk welzijn.