Wie dezer dagen met een elektrische auto op vakantie vertrekt, moet zijn reis goed voorbereiden om niet ergens onderweg zonder stroom te vallen. Wetenschappers van EPOWERS, een onderzoeksgroep die werkt in het VUB-onderzoekscentrum van MOBI, hebben een technologie ontwikkeld waarmee de actieradius van elektrische wagens serieus groter wordt, tot 1000 kilometer met een beperkt aantal laadbeurten. Ze werkten ook aan de laadinfrastructuur, waardoor een laadbeurt niet langer duurt dan 10 minuten.
“Die actieradius is in lijn met de slimme mobiliteit en het transport van morgen en met de visie van Mobility as a Service (MaaS) afgestemd op de behoeften van toekomstige klanten die lange afstanden willen afleggen met elektrische voertuigen”, zegt EPOWERS-onderzoeksleider en VUB-professor Omar Hegazy. “Een efficiënte infrastructuur voor snelladen, met slim laadbeheer, speelt een cruciale rol om te voldoen aan de behoeften van bestuurders van elektrische voertuigen, aangezien ze een autonomie mogelijk maken van 1000 kilometer met maximaal twee oplaadbeurten. Onze EPOWERS-onderzoeksgroep verricht hierrond baanbrekend onderzoek.”
EPOWERS werkt voor zijn ontwikkelingen nauw samen met enkele grote spelers in de auto-industrie. “We werken aan vooruitstrevende ontwerpen en ontwikkelingen op het gebied van vermogenselektronica en aandrijflijnen”, aldus Hegazy. “Verder ontwikkelden we slimme groene energieoplossingen met intelligente controlesystemen voor de mobiliteit en het goederentransport van morgen. We beschikken over nieuwe laadinfrastructuurconcepten met vermogens van 350kW of meer door te werken met geavanceerde en opkomende technologieën op basis van wide bandgap materialen, zoals SiC en GaN. Onze laadtechnologie werkt met een voltage van 800 Volt, waardoor we de batterij van een elektrisch voertuig snel kunnen opladen. De batterijen worden opgeladen met een hoger rendement – tot 98 procent - een verbetering van om en bij 4 procent in vergelijking met conventionele laadinfrastructuur, wat een aanzienlijke energiebesparing betekent per jaar. Bovendien kunnen we dankzij onze tool voor laadbeheer de kosten aanzienlijk verlagen en het elektriciteitsnet minder belasten tijdens het laadproces.”
De technologie van EPOWERS kan op relatief korte termijn op grote schaal worden toegepast in het wagenpark en op het laadnetwerk, waardoor reizen met de elektrische auto een stuk gemakkelijker, aangenamer en misschien zelfs goedkoper zal worden. Ze betekent ook een belangrijke stap voor de transportsector, waar steeds meer producenten van vrachtwagens resoluut kiezen voor elektrisch aangedreven voertuigen. De transportsector zelf nam tot nu een eerder afwachtende houding aan door een te grote onzekerheid in de logistieke keten, potentieel tijdverlies op laadpunten en te frequente stops op internationale trajecten.