De ongeziene escalatie van het geweld tussen Israël en Hamas eist een verwoestende tol van burgers. Wij roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren om een einde te maken aan het stijgend aantal burgerdoden en om humanitaire hulp mogelijk te maken.
Wij kiezen ondubbelzinnig de kant van het internationaal recht. Oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid, die door alle partijen worden begaan, moeten onderzocht en berecht worden door het Internationaal Strafhof. Europese leiders moeten maatregelen nemen tegen de dieperliggende oorzaken van de terugkerende cycli van geweld in Palestina en Israël. De wortels van dit conflict aanpakken, is meer dan ooit nodig. We moeten ons verzetten tegen terreur als instrument, en tegelijk het Israëlische systeem van bezetting en kolonisering ontmantelen.
Het gruwelijke geweld ver weg heeft ook hier grote impact. In de allereerste plaats voor wie familie, dierbaren en kennissen heeft die in de regio leven. Maar ook voor mensen die zich anderszins betrokken voelen, is de impact heftig. De stemmen voor vrede en verbinding zijn er. Maar evengoed worden verschillen tussen mensen aangescherpt en voel je angst, spanning en wij-zij-denken toenemen.
We zijn niet machteloos. We moeten druk blijven zetten op onze leiders om deze gruwelijke confrontatie te stoppen. En we moeten er tegelijk voor zorgen dat onze samenleving niet nog verder verdeeld raakt. Hoe?
INFORMEER JE
Er komen heel wat nieuwsberichten voorbij via sociale en klassieke media. Ook via familie, vrienden en collega’s horen we heel uiteenlopende visies en meningen. Daarom is het belangrijk je te informeren.
- Bekijk de video Het conflict begrijpen van de Universiteit van Nederland.
- Bekijk de video Van wie is het beloofde land? van de Universiteit van Vlaanderen.
- Lees het boek Israël & Palestina: De kaarten op tafel (2016) door Brigitte Herremans en Ludo Abicht.
- Lees het boek Israël-Palestina, tweespraak over oorzaken en oplossingen (2023) met Ludo Abicht en André Gantman. Lees ook de bespreking van dat boek door gewezen Midden-Oosten journalist Sus Van Elzen.
“To think with an enlarged mentality means that one trains one's imagination to go visiting.” – Hannah Arendt
De historiek van het conflict is complex en gelaagd, en om tot oplossingen te komen, heb je meerstemmigheid en diverse perspectieven nodig
Denken is voor Hannah Arendt altijd representatief denken, dat wil zeggen, dat je je in gedachten probeert te verplaatsen in de mogelijke standpunten van anderen – ook al verschillen die fundamenteel van de jouwe. Schuw de tegenstrijdige standpunten niet, maar verdiep je erin om een eigen oordeel te vormen.
GEBRUIK SOCIALE MEDIA BEWUST
Sociale media helpen ons om de gebeurtenissen van heel nabij op te volgen. Dat kan een boost geven aan onze verontwaardiging en onze wil tot handelen.
Hou er wel rekening mee dat niet iedereen online hetzelfde te zien krijgt. Sociale media zijn zo geprogrammeerd dat ze je gelijkaardige en steeds extremere content aanbieden.
Er circuleren bovendien heel wat nepberichten en nepvideo’s, met oude beelden, verkeerde locaties, of een combinatie van beide. Blijf kritisch en behoedzaam.
DEEL JE GEVOELENS, PRAAT EROVER
De beelden en berichten die ons bereiken, zijn afschuwelijk. Als je woede, angst, verdriet of andere heftige emoties voelt, praat erover met anderen. Je hoeft je emoties niet alleen te verwerken. Merk je dat het nieuws over de situatie telkens veel bij je losmaakt? Probeer je nieuwsconsumptie te beperken tot enkele keren per dag.
Als je op school, op het werk of waar dan ook in gesprek gaat over het conflict, blijf dan kalm. Ook als je het niet eens bent met de ander. Begrijp goed waarom jij denkt wat je denkt en waarom een ander misschien een verschillende mening heeft. Wees empathisch. Geef aan wanneer je je liever niet uitspreekt over het conflict.
- De EDUbox Wij-zij-denken laat jongeren in de klas oefenen in het omgaan met meningsverschillen.
- Parallel Histories biedt een nieuwe manier om de geschiedenis van conflicten te bestuderen. Daag studenten uit om alternatieve interpretaties te bespreken voordat ze tot hun eigen standpunt komen.
- Kunnen Israëliërs en Palestijnen het met elkaar eens zijn? Bekijk de video van Creators for Change
STEUN WIE GEVISEERD WORDT
Heftige emoties leiden tot nog heftigere emoties. Verschillende bevolkingsgroepen krijgen omwille van het conflict met verhoogd wantrouwen en versterkte vooroordelen te maken. Er is een reële angst voor groeiend antisemitisme en toenemende moslimhaat. Blijf vechten tegen het over één kam scheren van een volledige groep mensen. Al die mensen zijn individuen die allemaal anders naar het conflict kijken. Haat is nooit het antwoord.
“Iedere atoom haat, aan deze wereld toegevoegd, maakt haar onherbergzamer, dan zij al is.” – Etty Hillesum
LAAT JE STEM HOREN
Roep onze Belgische en Europese leiders op om bij alle partijen aan te dringen op een humanitair staakt-het-vuren.
- Spreek je uit.
- Schrijf een e-mail of brief naar politici.
- Teken de petitie van Amnesty International.
ALS PROFESSIONAL
Merk je als professional een toegenomen spanning rond dit thema in jouw klas, werking, wijk of buurt? Het themadossier van het Nederlandse Kennisinstituut Movisie biedt heel wat handvaten.
Hannah Arendt Instituut
Het Hannah Arendt Instituut voor burgerschap, stedelijkheid en diversiteit is een initiatief van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen), met steun van de stad Mechelen. Intussen sloten ook de KU Leuven, de Universiteit Gent en de Universiteit Hasselt zich aan. Het Hannah Arendt Instituut maakt wetenschappelijke inzichten toegankelijk voor beleidsmakers, professionals en burgers zodat zij ermee aan de slag kunnen in de praktijk. Het focust zich op maatschappelijke uitdagingen zoals migratie, diversiteit en ongelijkheid, zoals die het sterkst tot uiting komen in een stedelijke context. Ook de impact van desinformatie en polarisatie en de druk op democratische waarden komt aan bod. Onder leiding van Christophe Busch wordt het instituut gehuisvest in het Historische pand De Zalm te Mechelen, inclusief ruimte voor opleidingen.