Op woensdag 19 april organiseert BRIO - het Brussels Informatie-, Documentatie- & Onderzoekscentrum van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) – een studienamiddag over ‘Onderwijs in de Vlaamse Rand’. Experten en ervaringsdeskundigen uit het onderwijsveld buigen zich samen over de onderwijsontwikkelingen en -mogelijkheden in de regio. Demografische veranderingen in de Brusselse rand stellen het onderwijs immers voor grote uitdagingen.

Zo stijgt het aandeel jongeren in de Vlaamse Rand voortdurend en wordt de leerlingenpopulatie steeds diverser. De demografische veranderingen maken dat onderwijs in de Vlaamse Rand een andere aanpak vereist dan het onderwijs in het Vlaams Gewest. Met welke ontwikkelingen moet er rekening gehouden worden? En wat zijn de mogelijkheden? Tijdens de gratis BRIO studienamiddag worden twee thema’s uitgediept: jongeren in de Vlaamse Rand en de overgang van basis- naar secundair onderwijs.

“In de Vlaamse Rand is het aandeel aan 0-19-jarigen niet alleen groter dan in het Vlaams Gewest, de spreiding van het aandeel jongeren is er ook veel diverser”, zegt VUB-onderzoeker Gide Van Cappel. “De Vlaamse Rand volgt de demografische bewegingen die zich voordoen in de grootstedelijke context van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daar zien we, net zoals in de Vlaamse Rand, een stijging in het aandeel van jongeren, in tegenstelling tot het Vlaams Gewest waar het aandeel jongeren proportioneel afneemt. Het groeiend aandeel jongeren, en het diverse karakter daarvan, kunnen voor wezenlijke uitdagingen zorgen op het vlak van onderwijs en vrije tijd, zeker wat betreft inclusiviteit. De grootstedelijke dynamieken kunnen wellicht ook worden geanticipeerd in de Vlaamse Rand. Een aangepast beleid is noodzakelijk.”

“Een meer rurale gemeente zoals Merchtem heeft 27,4% 0-24-jarigen, terwijl een tewerkstellingsgemeente zoals Vilvoorde 34,6% 0-24-jarigen kent”, zegt Van Cappel. “In 2022 bedraagt het aandeel 0-24-jarigen in de Vlaamse Rand 31,1% tegenover 27,1% in het Vlaamse Gewest. Verder tonen de data van het Agentschap Binnenlands Bestuur ons dat het aandeel aan 0-4-jarigen in de Vlaamse Rand met 4,5% ook hoger ligt dan in het Vlaams Gewest met 3,9%. Dit verschil werpt de vraag op hoe dit zich op termijn zal manifesteren in een onderwijslandschap dat reeds een schaarste kent.” Van Cappel licht dit onderwerp verder toe op de studiedag tijdens de lezing “Jongeren in de Vlaamse Rand”.

Programma:

13:00 Onthaal
13:30 Opening - Dimokritos Kavadias (BRIO)
13:40 Lezing 1: Jongeren in de Vlaamse Rand - Gide Van Cappel (BRIO)
14:10 Getuigenissen uit het onderwijsveld
15:00 Koffiepauze
15:15 Lezing 2: Belang van basisonderwijs voor het succes in het secundair - Piet Van Avermaet (UGent)
16:00 Rondtafelgesprek met kurt Meeuws (Scoop), Bert Vermaanen (Don Bosco Groot-Bijgaarden), Jo Van Meylen (burgemeester Beersel), Cindy Van Dijck (vzw 'de Rand')
16:55 Slotwoord - Hubert Lyben (voorzitter vzw 'de Rand')
17:00 Drink

Kom je graag langs?

De BRIO studienamiddag vindt plaats in GC de Moelie, Sint-Sebastiaanstraat 14, 1630 Linkebeek. Het centrum is gemakkelijk bereikbaar met de MIVB (bus 43), De Lijn (bus 155), de trein (halte station Linkebeek) en de wagen. Kom je graag langs? Gelieve jouw komst te bevestigen voor 18 april 2023 via de volgende link: https://forms.gle/nsz3GPDJt61f5CWj6