De Vrije Universiteit Brussel bevestigt dat er een tuchtonderzoek loopt tegen Prof. Elke Van Hoof. In september 2022 ontving de universiteit een formele klacht van de melders. Na een grondige analyse van de klacht werd meteen een tuchtonderzoek opgestart, op basis van belastende en ontlastende elementen. In dit kader werd professor Van Hoof recent uitgenodigd voor een gesprek met de rector. Tot op heden kon dit gesprek niet plaatsvinden. Op basis van het rapport van de onderzoeksinstantie, zal de rector al dan niet een beslissing tot verwijzing nemen en wordt iedereen hierover ingelicht.

Wat de communicatie tijdens het tuchtonderzoek betreft houdt de universiteit zowel de melders als de betrokkene op de hoogte van de stappen tijdens het proces. Over het inhoudelijke verloop van het onderzoek wordt niet gecommuniceerd zolang er geen definitieve uitspraak is.

De VUB onderkent evenwel dat er sneller moet ingegrepen worden. Het valt ons op dat in zaken rond grensoverschrijdend gedrag melders meer bedenktijd nodig hebben over de stappen die ze willen zetten, over het uit de anonimiteit treden, enzovoort. Dit verklaart ​ waarom er soms maanden verlopen tussen de eerste meldingen en de formele klacht. Op basis van louter anonieme meldingen kan geen tuchtprocedure starten. De universiteit zoekt uit hoe ze kordater kan optreden bij signalen van grensoverschrijdend gedrag.