Als Algemeen Directeur van de Vlaamse Gemeenschapscommissie zet Steven Vervoort (49) zich in voor het onderwijs. ‘Onderwijs is dé plaats waar de overheid kan ingrijpen om mensen kansen te geven. Dat is belangrijk.’
Wil je net als Steven Filosofie of een leerkrachtenopleiding volgen? Ontdek dan snel beide opleidingen! Ben je gebeten door zijn profiel na het lezen van dit artikel? Contacteer hem dan zeker via LinkedIn!
Hoe kwam je erbij om Filosofie te studeren en je daarna te verdiepen in het onderwijs?
‘Rond mijn dertiende begon ik filosofie te lezen, hierin verder gaan op mijn achttiende was een logische keuze. In het middelbaar zat ik aan een traditioneler college en omdat ik dat vrije denken wilde, ging ik bewust naar de VUB. Tijdens mijn opleiding Filosofie volgde ik ook twee jaar een leerkrachtenopleiding. Niet alleen omdat mijn moeder actief was in het onderwijs en veel medestudenten doorstroomden om leerkracht zedenleer te worden, maar ook omdat ik mijn thesis schreef over filosoferen met kinderen in het onderwijs. Toegepaste Filosofie, voornamelijk in het onderwijs, boeide mij. Daarna deed ik nog een bijzondere licentie in Toegepaste Pedagogische en Didactische Onderzoeksmethoden.’
Hoe was je studentenleven?
‘Ik hield me niet zo bezig met het louter studentikoze. Aan de universiteit startte ik als voorzitter van de Bewonerscommissie en daarna als onder- en voorzitter in de Sociale Raad (SOR).’
Tips & tricks voor studenten
De studiekeuze: ‘Ik heb nooit rekening gehouden met wat ik er later mee kan doen’
‘Er is geen enkel beroep waar je echt filosoof mee kan zijn. Ik raad studenten aan hun passie te volgen want je moet het lang genoeg volhouden en dit werkt het beste vanuit een intrinsieke motivatie. Ik stond stil bij “wat ben ik er later mee”, maar wat ik er later effectief mee kon doen, dat kwam vanzelf. Universitaire studies geven je toegang tot bepaalde beroepen en kunnen een meerwaarde zijn voor je algemene ontwikkeling.’
Eerstejaarsstudenten: ‘Probeer er zoveel mogelijk door te zijn. Het eerste jaar probeer je vooral, maar in het tweede jaar doe je het echt. Plan, begin op tijd en blok goed, zou ik zeggen!’
Laatstejaarsstudenten: ‘Afstuderen is een belangrijke stap. Ik vond dat nog een grotere stap dan van het middelbaar naar de universiteit gaan.’
Hoe ging het voor jou nadat je afstudeerde? Hoe vond je je eerste job?
‘Tijdens mijn bijzondere licentie in Toegepaste Pedagogische en Didactische Onderzoeksmethoden kon ik met mijn onderzoeksvoorstel bij Prof. Jean Paul Van Bendegem aan de VUB terecht. Ik werkte er trouwens nog negen jaar als onderzoeker. In die jaren ging ik dieper in op de praktische toepasbaarheid van filosofische methodologieën in het onderwijs. Ik deed onder andere praktijkonderzoek in klassen, waar we via bepaalde gesprekstechnieken in groep moeilijkere onderwerpen bespreekbaar maakten. Door in groep als klas gesprekken te voeren rond vragen als: “Wat is eenzaam zijn?” en “Wat maakt een mens tot mens?” trachten we kinderen inzichten te doen verweren in filosofische concepten.’
Van onderzoeker tot Algemeen Directeur bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie
Na je onderzoeksjaren aan de VUB ging je aan de slag als Adviseur op het kabinet van toenmalig minister Guy Vanhengel. Hoe kwam je daar terecht?
‘Naast mijn job bleef ik net zoals in mijn studententijd actief in het maatschappelijke. Tijdens mijn onderzoeksjaren zat ik in zowat alle bestuursorganen van de VUB en was ik begin jaren 2000 ook de ondervoorzitter van de Raad van Bestuur. Als jonge dertiger besefte ik dat een toekomst als onderzoeker niet voor mij was weggelegd waardoor ik de sprong maakte naar adviseur op het kabinet van Guy Vanhengel. Dat was een totaal andere omgeving, maar ik zette me er in voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, in lijn met wat ik daarvoor deed.’
‘Echte kansen moet je grijpen’
‘Sinds 2008 werk ik als Algemeen Directeur van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. Ik kwam er terecht doordat de vorige directeur op pensioen ging en er bijgevolg een plaats vrijkwam. Ik zeg dikwijls tegen mensen rondom mij: “Het is belangrijk dat je opportuniteiten en kansen grijpt en je er ten volle bewust van bent wanneer deze zich voordoen”. De echte kansen die je in je professionele en privéleven krijgt en waar je tussen kan kiezen, kan je op twee handen tellen. Bij elke beroepskeuze dacht ik bewust na: “Kan ik ook iets anders doen?”. Ik kon op de universiteit of het kabinet blijven, maar ik wist dat dat niet eeuwig zou duren. Het is dan goed om uit je comfortzone te treden, nieuwe perspectieven te krijgen. Take your losses vind ik belangrijk en ook iets waar we niet zo goed mee kunnen omgaan. Als je keuzes hebt gemaakt en je zit in een situatie waarbij je iets verliest, laat dat dan passeren en ga verder. Je mag dat vastnemen, daaruit leren, maar niet in blijven hangen.’
Ben je tevreden in je job?
‘Ik voel mij thuis bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie. Ik heb echt het gevoel dat ik een maatschappelijke meerwaarde kan bieden. Onderwijs is de plaats bij uitstek waar de overheid kan ingrijpen om mensen kansen te geven. Dat is belangrijk. In Brussel heb je veel kansarmoede en onderwijs kan nog meer dan elders in het land het verschil maken en voor sociale mobiliteit zorgen.’
Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel?
‘De capaciteit en dat is al meer dan tien jaar zo. We proberen daar hard aan te werken, samen met de politiek. In Brussel hebben ouders het recht om te kiezen voor het Nederlandstalig of Franstalig onderwijs. In al die jaren hebben we duizenden plaatsen gecreëerd zodat kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs kunnen gaan. Dat is nog een grotere uitdaging dan taal. Taal wordt dikwijls aanzien als oorzaak van leerachterstand, maar ik keer dat om. Kansarmoede is meer een probleem dan de taal. Recent is ook het leerkrachtentekort een bijzondere uitdaging geworden waar we overleg met de leerkrachtenopleidingen opzetten om dit samen aan te pakken.’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘Ik zit nu goed waar ik zit. Ik voel dat ik op mijn positie nog steeds een maatschappelijk verschil kan maken.’
Welk project zou je graag willen lanceren in de toekomst?
‘De capaciteit blijft, de kwaliteit is er en moet blijven. Ik herinner mij dat er vroeger een rector van de VUB was die persoonlijk leerlingen begeleidde uit het Brussels Onderwijs. Het zou een mooi project zijn indien we dit kunnen verankeren en leerlingen die dat extra beetje ondersteuning en vertrouwen kunnen gebruiken, verbinden met een ervaren peter of meter. Voor sommige kinderen die thuis weinig kansen hebben en dat extra duwtje kunnen gebruiken, is zo’n peter-meterschap goed.’
Hoe ziet een doordeweekse werkdag op je job eruit?
‘In normale omstandigheden is dit best onvoorspelbaar. De helft van de tijd is er zowel intern als extern overleg en stuur ik heel wat mensen aan. Ik heb onlangs nog geteld, dat zijn er meer dan 700. Vandaag hadden we het bijvoorbeeld over de bouw van een nieuwe school, over de organisatie van zomerscholen in Brussel om de achterstand in te halen en het opzetten van een campagne om het leerkrachtenberoep in Brussel aantrekkelijker te maken. Ook een project van de VUB: een databus die rondrijdt en vol zit met experimenten om ICT- & datageletterdheid te bevorderen. Mijn job is heel divers en geeft veel voldoening.’
#DeWereldHeeftJeNodig
Hoe draag je in jouw job bij aan een betere wereld?
‘Mijn geloof in de kracht en het potentieel van onderwijs is enorm groot. Het is de taak van de overheid om dat geld van elke belastingbetaler zo goed, zo zorgvuldig, zo efficiënt mogelijk in te zetten voor de bevolking.’
Wil je net als Steven Filosofie of een leerkrachtenopleiding volgen? Ontdek dan snel beide opleidingen! Ben je gebeten door zijn profiel na het lezen van dit artikel? Contacteer hem dan zeker via LinkedIn!