Khadija Rhioui coördineert klinische studies die cruciaal zijn om kankertherapieën te ontwikkelen en verbeteren. Ze benadrukt de multidisciplinaire benadering van klinische studies, waarbij de samenwerking met artsen, farmaceutische bedrijven en gedragswetenschappers essentieel is voor het succes van de onderzoeken.

Khadija studeerde in 2018 af als master Biomedische Wetenschappen en werkt op het moment van het interviw als Clinical Operations Manager voor de European Organisation for Research and Treatment of Cancer. Khadija's inzet illustreert haar diepe engagement en optimisme in de voortdurende vooruitgang van de medische wetenschap.

Samenwerking voor betere behandelingen

In haar rol is Khadija direct betrokken bij de interactie met ziekenhuizen, waarbij ze toezicht houdt op de juiste uitvoering van studies en de verwerking van cruciale data. Haar werk omvat diverse soorten kankerstudies en geavanceerde platformstudies die translationeel onderzoek bevorderen.  Ze is ook actief betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe therapieën met farmaceutische bedrijven die financiering en ondersteuning bieden. Deze samenwerkingen zijn cruciaal om zowel bestaande therapieën te verbeteren als nieuwe behandelingsmogelijkheden te ontdekken en te evalueren.

Door haar toewijding en harde werk hoopt Khadija een blijvende impact te maken. Niet alleen op het gebied van kankeronderzoek, maar ook in het bevorderen van een betere levenskwaliteit voor patiënten. Haar missie is duidelijk: "Over vijf jaar hoop ik nog steeds mijn maatschappelijk steentje te kunnen bijdragen met het werk dat nodig is om een klinische studie uit te voeren."

Hoop dankzij wetenschappelijk onderzoek

Voor Khadija biedt wetenschappelijk onderzoek hoop, zelfs wanneer patiënten als 'uitbehandeld' worden beschouwd: "Mijn boodschap zou zijn dat uitbehandeld niet zozeer betekent dat er geen hoop is. Ik denk dat de geschiedenis heeft aangetoond dat wetenschap blijft evolueren. En ik heb hoop dat wetenschap zal blijven evolueren en we therapieën zullen vinden die deze patiënten ten goede zouden komen."

Bekijk het interview met Khadije

Ben jij net als Khadija een Impact Instigator?

Als Urban Engaged University streeft de VUB er naar om positieve impact teweeg te brengen en het verschil te maken in de samenleving. Daarom zet de VUB sinds kort in op een publiekswerking, waarmee ze via kennis en inzichten van academici, beleidsmakers en professionals actuele thema's bespreekbaar maakt en mensen met gelijke of aanvullende expertise met elkaar in contact brengt.

Wij willen onze publiekswerking graag samen met jou vormgeven. Heb je een thema waar je graag meer over te weten wil komen? Ben of ken je iemand die mensen weet te inspireren en enthousiasmeren over maatschappelijke of innovatieve topics? Dan kan jij ons helpen mee(r) impact te creëren.

Bepaal mee de inhoud van ons publieksprogramma

Impact Instigators

Onze Impact Instigators hebben één ding gemeen: met hun VUB-diploma op zak delen zij hun expertise en passie in hun professionele sector. Daarmee breiden zij hun positieve impact gestaag uit: als ingenieur in hernieuwbare energie, als curator bij het CERN, als diversiteitsexpert bij een reclamebureau, als vrijzinnig-humanistisch consulent.

De komende weken maken jullie kennis met de 12 alumni die onze pasafgestudeerden op de Grote Markt in Brussel wisten te inspireren met hun motivational speech. Wij hopen dat ze ook jou inspireren om bewust te kiezen voor evolutie, verandering, innovatie ... kortom voor een positieve impact op jouw omgeving.

Ontdek hun verhalen