Onlangs werd de bouwvergunning van de NMBS voor de renovatie van het station van Etterbeek goedgekeurd. Het gebouw wordt vernieuwd om meer capaciteit en een betere toegang tot de perrons te bieden. Vooral de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit was al jaren een doorn in het oog van de gebruikers. Tijdens de werkzaamheden, die starten in 2026 en minstens drie jaar zullen duren, blijft het station bereikbaar voor reizigers. Mobiliteitscoördinator aan de VUB Maarten Ipers is alvast enthousiast over de nieuwe plannen. “Aan te leggen brug voor voetgangers en fietsers maak VUB flink toegankelijker”
Het treinstation van Etterbeek is met 9 treinen per uur een belangrijk verkeersknooppunt. Toch heeft het oude gebouw slechts één ingang en dat zorgt voor grote drukte op piekmomenten. Een grondige renovatie drong zich dan ook al jaren op. Maarten Ipers: “De VUB en de ULB zijn al jaren vragende partij voor de renovatie. De VUB, en daardoor ook het aantal reizigers, is zo sterk gegroeid dat de capaciteit van het huidige station ontoereikend werd. Uit de laatste VUB-mobiliteitsenquête blijkt dat ongeveer de helft van het personeel en de studenten met de trein naar de campus komt. Volgens een recente telling van de NMBS maken op een weekdag gemiddeld 6.658 personen gebruik van het station. En daarvoor is het te klein, is er onvoldoende schuilruimte en is de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit ondermaats. Ook voor reizigers die koffers meezeulen of hun fiets meenemen met de trein is het station ook niet bepaald gebruiksvriendelijk.”
Er komt eindelijk een voetgangers- en fietsersbrug?
“Zowel de VUB en de ULB werden betrokken bij de plannen van de NMBS. Op basis van die gesprekken komt er een tweede toegang tot alle perrons via een brug die de Pleinlaan verbindt met de Kroonlaan. Die zal ook zorgen voor een betere en veiliger verbinding met de Klein Zwitserlandwijk in Elsene. De brug wordt 6 meter breed en toegankelijk voor voetgangers en fietsers via trappen en een lift tot op elk perron. De ingang van de brug komt te liggen tussen de gebouwen van Pleinlaan 5 en 9 waardoor de bereikbaarheid van de campus optimaal wordt. De nieuwe ingang zal ook voor een andere voetgangersstroom zorgen, het pad op de campus wordt daardoor wellicht heraangelegd. Dankzij die twee ingangen wordt de capaciteit van het station aanzienlijk verhoogd.”
"In het nieuwe hoofdgebouw komen de loketten, een wachtruimte, een fietsenstalling en een winkel"
Krijgt het stationsgebouw ook nieuwe voorzieningen?
“Sowieso wordt de omgeving ook aangepakt. Het originele stationsgebouw, beneden naast perron 4, wordt volledig gerestaureerd. Er komt een bistro in dat historische gebouw, een speelruimte en aan de achterkant een klein stadsbos en een ontmoetingsplaats. Het huidige passagiersgebouw aan de Generaal Jacqueslaan wordt afgebroken en vervangen door een nieuw hoofdgebouw met een gedeeltelijk open, metalen dak. Daaronder komen de loketten, een wachtruimte, een fietsenstalling en een winkel. De rest van het gebouw is beschikbaar voor andere activiteiten, zoals foodtrucks. De historische daken boven de trappenhuizen blijven bewaard. Op de perrons worden luifels voorzien voor meer beschutting tijdens het wachten.”
Momenteel loopt er een nieuwe VUB-mobiliteitsenquête. Die zal ongetwijfeld weer veel data opleveren die gebruikt kunnen worden bij gesprekken met overheden en vervoersoperatoren. Neem deel aan de enquête en maak de VUB in de toekomst nog toegankelijker.