Het pijnnetwerk ontrafelen: we hebben uw hulp nodig!

Veel mensen lijden aan chronische musculoskeletale pijn, dat wil zeggen pijn in gewrichten, spieren of botten die drie maanden of langer aanhoudt. Studies suggereren dat meer dan de helft van de volwassenen in België dit soort pijn ervaart, wat een impact heeft op hun levenskwaliteit en hun vermogen om te functioneren. Op dit moment wordt er veel onderzoek gedaan om deze aandoening beter te begrijpen.

Onderzoek toont aan dat chronische musculoskeletale pijn verschillende uitdagingen met zich meebrengt. Mensen met deze pijn hebben vaak te maken met extra problemen zoals stemmingswisselingen, slaapproblemen, stress en andere gezondheidsproblemen. Interessant genoeg worden deze problemen niet alleen veroorzaakt door de pijn; ze kunnen ook van invloed zijn op de pijn zelf. Bovendien kunnen deze verschillende problemen op elkaar inwerken, waardoor er een soort netwerk van symptomen ontstaat die op elkaar inwerken, elkaar in stand houden en elkaar versterken. De meeste onderzoeken richten zich op kleine delen van dit netwerk, zoals hoe pijn en slaap met elkaar verbonden zijn. Maar er zijn maar heel weinig onderzoeken die naar het hele plaatje kijken. Dat is wat we met dit onderzoek willen doen. In ons onderzoek vragen we mensen met chronische pijn aan het bewegingsapparaat om een korte vragenlijst over pijn, slaap, algemene gezondheid, stemming en andere relevante aspecten te beantwoorden. We kunnen dan statistische methoden gebruiken om te zien hoe deze met elkaar samenhangen.

Omdat onze onderzoeksgroep vooral geïnteresseerd is in slaap, hebben we aan het einde van de enquête nog een paar vragen specifiek over slaap en slaapproblemen opgenomen.

WIE KAN DEELNEMEN?

Je kan deelnemen als je aan de volgende criteria voldoet

• Je woont in België
  • Je kan Frans of Nederlands schrijven en lezen
  • Je bent 18 jaar of ouder
  • Je moet chronische musculoskeletale pijn hebben. Dit wordt gedefinieerd als:
    • Pijn die 3 maanden of langer aanwezig is (hoeft niet elke dag aanwezig te zijn)
    • Pijn in één of meer van de volgende gebieden:
      • Nek, bovenrug, onderrug, schouders, armen, ellebogen, onderarmen, polsen, handen, heupen, dijen, knieën, onderbenen, enkels, voeten

HOE LANG DUURT HET OM DE ENQUÊTE IN TE VULLEN?

Het invullen van de vragen duurt 15 tot 25 minuten.

HOE LANG KAN IK DEELNEMEN AAN HET ONDERZOEK?

Deze studie loopt tot eind juli 2024.

WAAROM ZOU JE DEELNEMEN?

Jouw deelname is niet zomaar een antwoord op een enquête. Het is een essentiële bijdrage aan het eerste grootschalige onderzoek dat het beschreven pijnnetwerk onderzoekt. Door deel te nemen speel je een cruciale rol in het ontrafelen van de interacties binnen dit netwerk. Dit helpt ons om beter te begrijpen hoe de onderdelen samenwerken.

Je deelname helpt ons ook om belangrijke onderdelen van het netwerk aan te wijzen die in de toekomst als belangrijke behandelingsrichtlijnen kunnen dienen.

ZIJN JE GEGEVENS VEILIG?

Alle gegevens worden veilig opgeslagen op de Qualtrics server van de Vrije Universiteit Brussel. Enkel de leden van het onderzoeksteam hebben toegang tot de gegevens.

Bovendien worden alle gegevens anoniem verzameld. Dit betekent dat we niet zullen vragen naar persoonlijke gegevens zoals je naam, geboortedatum, thuisadres of e-mailadres. Dit is belangrijk omdat niemand je dan kan identificeren.

Neem deel aan het onderzoek