VUB-doctoraatstudent Albert Nkwasa krijgt de Ernest Du Bois-prijs 2022 voor zijn lopend doctoraatsonderzoek naar diffuse vervuiling van watervoorraden in Afrika onder invloed van global change. Nkwasa (Vakgroep Hydrologie van de VUB) maakt modellen om watervervuiling te voorspellen, rekening houdend met veranderingen in landgebruik en met de klimaatverandering. De data worden verzameld op het terrein en door een uitgebreide literatuurstudie over het onderwerp.

Door grote veranderingen in landgebruik in ontwikkelingslanden, waarbij bossen en moerassen worden omgezet in landbouwgebied, is de diffuse vervuiling een belangrijk probleem in ontwikkelingsgebieden zoals Afrika. Zonder een beter inzicht in de interacties tussen diffuse verontreinigingsbronnen, de dynamiek van het landgebruik en de klimaatverandering, kunnen de toenemende waterkwaliteitsproblemen in Afrikaanse rivieren en meren niet aangepakt worden. Een groot deel van het onderzoek richt zich op het verbeteren van landgebruik en van de landbouwpraktijken in hydrologische modellen. Door gebruik te maken van globale datagegevens kan het model opgeschaald worden voor heel Afrika.

De Prijs Ernest Du Bois wordt toegekend door de Koning Boudewijnstichting en steunt jonge doctoraatsstudenten die onderzoek doen naar water en de beschikbaarheid ervan over de hele wereld. De onderscheiding is 20.000 euro waard, geld waarvan Nkwasa aangeeft dat hij het zal gebruiken om het verdere verloop van zijn doctoraat mee te helpen financieren. Het doctoraat wordt begeleid door hydrologe en Prof. Dr. Ann van Griensven.