Over Katrien

Katrien Roebben, afgestudeerd in de verkorte Educatieve Master Talen in 2022, helpt als vervolgschoolcoach in het OKAN-onderwijs nieuwkomers integreren. Ze benadrukt het belang van onderwijs als middel om alle jongeren, ongeacht hun herkomst of achtergrond, een toekomstperspectief te bieden. Door haar toewijding en visie draagt Katrien bij aan een toegankelijker en rechtvaardiger onderwijssysteem, waarin elke jongere, ongeacht achtergrond of taal, de kans krijgt om te groeien en te excelleren. Haar werk is een inspiratie voor iedereen die betrokken is bij onderwijs en de integratie van nieuwkomers in onze samenleving.

Ze benadrukt het belang van onderwijs als middel om alle jongeren, ongeacht hun herkomst of achtergrond, een toekomstperspectief te bieden. Met een passie die versterkt wordt door haar eigen ervaringen en moederschap, streeft ze naar gelijke kansen voor alle leerlingen.

"Ik heb een leerling begeleid die echt trots was dat hij kon laten zien welke gelijkenissen er waren tussen Spaans en Frans en welke verschillen er dan waren met het Arabisch."

Katrien benadrukt het belang van taalkennis als een troef, en niet als een beperking. "Ik heb een leerling begeleid die echt trots was dat hij kon laten zien welke gelijkenissen er waren tussen Spaans en Frans en welke verschillen er dan waren met het Arabisch. Ik denk dat we heel hard mogen inzetten op die trots en die fierheid van die talenkennis en dat dit heel mooi en verbindend kan zijn."

In haar werk met OKAN (onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers) helpt ze jongeren tussen twaalf en achttien jaar die nieuw zijn in België. Deze jongeren krijgen een jaar lang intensieve begeleiding om Nederlands te leren en te integreren in de samenleving. "De leerlingen voorbereiden op ons onderwijs, op ons Nederlandstalig onderwijs. Ja, dat vergt veel ondersteuning," verklaart Katrien.

Katrien's visie op de toekomst van inclusief onderwijs is ambitieus. Ze hoopt op een nauwe samenwerking met Brusselse scholen om de uitgewerkte trajecten voor OKAN-leerlingen te verstevigen en deel te laten worden van het reguliere schoolbeleid. "Ik hoop dat ik binnen vijf jaar een nauwe samenwerking kan hebben opgezet met een aantal scholen."

Wil je meer te weten komen over Katrien’s aanpak en haar visie op inclusief onderwijs voor nieuwkomers en anderstaligen? Bekijk dan het volledige video-interview. Ambieer je net als Katrien een loopbaan in het onderwijs? Ontdek dan snel onze lerarenopleidingen of contacteer met haar via LinkedIn

Ben jij een Impact Instigator?

Als Urban Engaged University streeft de VUB er naar om positieve verandering teweeg te brengen en het verschil te maken. Daarom zet de VUB sinds kort in op een publiekswerking, waarmee ze via kennis en inzichten van academici, beleidsmakers en professionals de juiste thema's tot ver buiten Brussel wil bespreekbaar maken en mensen met gelijke of aanvullende expertise met elkaar in contact hoopt te brengen.

Wij willen onze publiekswerking graag samen met jullie vormgeven. Heb je een thema waar je graag meer over te weten wil komen? Ben of ken je iemand die mensen weet te inspireren en enthousiasmeren over maatschappelijke of innovatieve topics. Dan kan jij ons helpen mee(r) impact te instigaten.

Bepaal mee de inhoud van ons publieksprogramma

VUB Impact Instigators

Onze Impact Instigators hebben één ding gemeen: met hun VUB-diploma op zak delen zij hun expertise en passie in hun professionele sector. Daarmee breiden zij hun positieve impact gestaag uit: als ingenieur in hernieuwbare energie, als curator bij het CERN, als diversiteitsexpert bij een reclamebureau.

De komende weken maken jullie kennis met de 12 alumni die onze pasafgestudeerden op de Grote Markt in Brussel wisten te inspireren met hun motivational speech. Wij hopen dat ze ook jou inspireren om bewust te kiezen voor evolutie, verandering, innovatie ... kortom voor een positieve impact op jouw omgeving.

Ontdek hun verhalen