In samenwerking met overheidspartners De Vlaamse Waterweg en Agentschap Wegen en Verkeer, en beroepsverenigingen De Vlaamse Waterbouwers, Embuild Vlaanderen, ADEB-VBA, OCW en Mobibel lanceert de Vrije Universiteit Brussel (VUB) de nieuwe leerstoel “Chair Agile and Future-proof Infrastructure for Transport (A-FIT)”. Onder leiding van gewoon hoogleraar Duurzame Strategie Elvira Haezendonck zal de leerstoel gedurende vier jaar onderzoek coördineren naar geïntegreerde en toekomstgerichte infrastructuur voor weg- en watertransport. Het doel van dit diepgaand onderzoek is om de weg vrij te maken voor duurzame, veerkrachtige en kosteneffectieve weg- en waterweginfrastructuur voor de komende generaties. 

Ondanks dat de onderhoudinspanningen van de weg- en waterwegbeheerders de voorbije jaren zijn toegenomen, is er duidelijk sprake van een onderhoudsachterstand die dient aangepakt te worden. Dat mag blijken uit de analyse Asset Wijzer 2023 waarin de toestand van de infrastructuur werd weergegeven.Een inhaalbeweging is ingezet, maar we zitten tegelijk in een periode van omschakeling naar elektrische voertuigen, autonoom rijden en varen, meer duurzame materialen, etc. Dit biedt kansen om de investeringen van morgen hier beter op af te stemmen. In een voorgaande leerstoel ‘Chair Infrastructure Asset Management & Lifecycle Planning’, onder leiding van prof. dr. Elvira Haezendonck (VUB) in samenwerking met de ULB, werd reeds onderzoek gedaan naar het efficiënt beheer van (huidige) publieke infrastructuur in België. Er blijft echter een leemte in de kennis van de totale kosten (en baten) die doorheen de levenscyclus van deze infrastructuur worden gemaakt en hoe een betere onderhoudsstrategie hierin kan passen. Ondanks de reeds bestaande (sociale) kosten- en batenramingen bestaat er een gebrek aan alomvattende en dynamische methodologieën om de Total Cost of Ownership (TCO) voor toekomstgerichte openbare infrastructuur te beoordelen. Deze kloof belemmert efficiënte besluitvorming, wat leidt tot onderschatting van toekomstige onderhoudskosten, onvoldoende aandacht voor toekomstbestendige maatregelen en toezicht op de geïntegreerde projectuitdagingen zoals ze zich vandaag stellen. Als gevolg hiervan komen de duurzaamheid en veerkracht van onze infrastructuur in gevaar, met potentieel grote maatschappelijke gevolgen en risico’s.  

Elvira Haezendonck: “De VUB leerstoel Agile and Future-proof Infrastructure for Transport (A-FIT) gaat die uitdaging aan en zal toekomstbestendige infrastructuur- en onderhoudsstrategieën, predictieve en preventieve onderhoudsbenaderingen en effectieve integratiemethodologieën voor openbare transport infrastructuurprojecten onderzoeken. Het uiteindelijke doel is uiteraard om onze transportinfrastructuur toekomstgericht, duurzaam en kostenefficiënt te ontwikkelen en te onderhouden, en hierbij onze economie en maatschappij verder te ondersteunen. Met onze partners komt de informatie alvast direct terecht bij de betrokken beleidsmakers en sectoren.” 

"Deze leerstoel is ongetwijfeld een grote stap vooruit in het verbeteren van onze strategieën en methodes"

Chris Danckaerts, Gedelegeerd Bestuurder van de Vlaamse Waterweg: "De kwaliteit en beschikbaarheid van onze infrastructuur is een key factor voor het imago van Vlaanderen. De voorbije jaren zetten we met het beleidsdomein al belangrijke stappen inzake de professionalisering van onderhoud en assetmanagement. De academische leerstoel, die de bouwsector en de weg- en waterwegbeheerders ondersteunen, is een belangrijke verdere stap."

Kathy Vandenmeersschaut, Administrateur-Generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer: "Oude infrastructuur, hoge verkeersbelasting, complexe structuren en een grote impact bij faling: al deze zaken leggen een bijzondere verantwoordelijkheid in onze handen om onze assets zorgvuldig te monitoren en de gepaste maatregelen uit te voeren. Samen met andere overheden actief in het domein van openbare werken en mobiliteit, trekken we met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dan ook volop de kaart van het assetmanagement. Deze leerstoel is ongetwijfeld een grote stap vooruit in het verbeteren van onze strategieën en methodes."