In het hart van Brussel, waar de levendige diversiteit van de stad en de onderwijsuitdagingen elkaar ontmoeten, leidt assistent-professor Joost Vaesen van de Vrije Universiteit Brussel de EUTOPIA Learning Community on Urban Education. Zijn missie: de kloof overbruggen tussen stedelijke omgevingen en onderwijssucces, door ervoor te zorgen dat scholen zich niet alleen aanpassen aan, maar ook gedijen binnen de complexiteit van het grootstedelijke leven.

Wat is het hoofddoel van de EUTOPIA Learning Community on Urban Education?

"Het belangrijkste doel van de leergemeenschap is het creëren van geweldige scholen voor iedereen, vooral in stedelijke omgevingen waar uitdagingen zoals armoede en etnisch-culturele diversiteit overheersen. Stedelijk onderwijs richt zich op de interactie tussen scholen en de stedelijke omgeving, en erkent dat de leefomstandigheden van leerlingen en hun families de onderwijsresultaten aanzienlijk beïnvloeden. Dit verband wordt vaak onderbelicht, maar is cruciaal voor het succes van stedelijke scholen."
 

Met welke unieke uitdagingen worden scholen in stedelijke gebieden geconfronteerd en hoe pakt deze Learning Community ze aan?

"Stedelijke scholen, vooral die in dichtbevolkte stedelijke gebieden zoals Brussel, worden geconfronteerd met uitdagingen zoals een zeer diverse leerlingenpopulatie en beperkte middelen. De leergemeenschap probeert de focus te verleggen van het klaslokaal naar het bredere stedelijke weefsel en erkent hoe de omgeving het onderwijs beïnvloedt. Door expertise uit verschillende disciplines en instellingen te bundelen, wil de community innovatieve oplossingen ontwikkelen voor deze complexe uitdagingen."
 

Kunt u iets meer vertellen over het stappenplan van de learning community?

"Het stappenplan van de leergemeenschap bestaat uit drie fasen. De eerste is het delen van bestaande expertise. De tweede, waar we nu staan, is het co-creëren van nieuwe materialen. De derde is het creëren van een gemengde EUTOPIA-cursus. We zijn begonnen met het opbouwen van een gedeeld academisch kader door de ontwikkeling van een woordenlijst van sleutelbegrippen. In de huidige fase co-creëren we nieuwe proefleeractiviteiten met studenten en maatschappelijke actoren, zoals interactieve stadswandelingen en de school-in-de-stad-scan, die studenten helpt een dieper inzicht te krijgen in de stedelijke context door middel van thematische foto-essays."
 

Hoe werkt de Learning Community samen met maatschappelijke actoren en wat is de invloed hiervan op leerlingen?

"De leergemeenschap werkt samen met medewerkers, studenten, scholen en maatschappelijke actoren en slaat een brug tussen theorie en praktijk. Deze aanpak helpt studenten zich bezig te houden met de echte stedelijke uitdagingen door middel van praktijkgerichte activiteiten en meeslepende ervaringen, waaronder deelname aan lokale activiteiten zoals boksen, een activiteit waar kwetsbare jongeren in Brussel zich soms aan wagen. Deze interacties helpen studenten een diepere waardering te krijgen voor de complexiteit van stedelijk onderwijs en stimuleren nieuwe manieren van denken over inclusief onderwijs."