De VUB stelde donderdag 30 mei trots haar 28 nieuwe Fellows voor tijdens een feestelijke inhuldigingceremonie in de Mix Brussels, de voormalige iconische hoofdzetel van La Royale Belge. Bij de 28 inspirerende persoonlijkheden waren onder andere nationaal drugscommissaris Ine Van Wymersch, bedrijfsbestuurder Tony Mary en onderzoeksjournalist en columnist Hind Fraihi, die de keynote voor haar rekening nam. Ze ziet een grote rol voor scholen en universiteiten in de hedendaagse polarisatie. “De weg naar een verbindende toekomst gaat onvermijdelijk langs het onderwijs.”

Al sinds 2012 zijn VUB Fellows steevast maatschappelijk impactvolle persoonlijkheden die actief zijn in het beleid, de industrie, het bedrijfsleven, het middenveld, de sociale en culturele wereld, het onderwijs, de media en andere sectoren. Ze delen hun expertise, ervaring en netwerk gedurende minstens drie jaar met de universiteit, haar faculteiten en haar ziekenhuis.

"Als University Fellowship Coordinator van de VUB ben ik ervan overtuigd dat een interdisciplinaire aanpak hand in hand moet gaan met een sterke band tussen de academische wereld en de samenleving,” zei Hugo Thienpont, die naast coördinator van het VUB Fellowship ook vicerector Innovatie en Valorisatie is.

De keynote werd uitgesproken door journalist Hind Fraihi, die werkt voor de nieuwssite Apache en een column heeft in de krant De Tijd. In haar onderzoek merkt ze dat de polarisatie in de samenleving ook de scholen in de greep heeft. “Onder invloed van onlinehaat en het Israëlisch-Palestijnse conflict ziet het onderwijs polarisering en radicalisering snel toenemen. Sinds de start van de oorlog in Israël en Gaza neemt het aantal meldingen over problematische radicalisering op scholen nog meer toe.”

Ze slaat deze ontwikkeling met grote zorg gade en roept op om niet te zwijgen. Scholen en universiteiten hebben voor haar een grote rol te spelen. “De weg naar een verbindende toekomst gaat onvermijdelijk langs het onderwijs; met kennisinstellingen die uitpakken, letterlijk, de boer op gaan. Nu meer dan ooit moeten wij naar de jeugd stappen, voornamelijk van kwetsbare pluimage. Onderwijsinstellingen moeten de straten, pleinen en jeugdwerkingen op. Proffen die een gastcollege geven op een bierkrat in een plaatselijk jeugdhuis, waarom niet?”

Volgens VUB-rector Jan Danckaert leven we in een wereld in transitie. “We hebben wetenschap nodig die de samenleving ten goede komt: science for the common good. Wetenschap die bijdraagt aan een duurzame en meer rechtvaardige toekomst. We kunnen alleen slagen als we intens verbonden blijven met de samenleving. Onze Fellows vervullen daarbij een cruciale rol.”

Nationale drugscommissaris Ine Van Wymersch over het fellowship

“Ik hou heel erg van Brussel en geloof ook heel erg in jongeren. Ze zijn voor mij de toekomst. En een verbindend netwerk geeft daar alleen maar meer betekenis aan.”

28 VUB Fellows 2024

Solvay VUB Fellows

Caroline Craenhals - CEO Belgian Scrap Terminal

Caroline Vrijens - Vlaams Kinderrechtencommissaris