Het is een traditie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) om elk jaar de prijs voor kritisch denken uit te reiken aan afstuderende scholieren in Vlaanderen en Brussel. Zo’n 170 scholen eerden tijdens de proclamatie hun meest briljante criticus met het boek 'De Toekomst is Terug' van VUB-gastprofessor Fons Van Dyck. De VUB riep dit jaar ook een nieuwe prijs in het leven: de STEM-prijs voor wie uitblinkt in STEM-wetenschappen.

Halverwege juni ontvingen 170 secundaire scholen in Vlaanderen en Brussel op aanvraag een boekenpakket van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De VUB reikt deze prijs uit om kritische denkers en STEM-wetenschappers een extra impuls te geven om de juiste studiekeuze te maken, onder het motto 'De wereld heeft je nodig'. De school overhandigde deze prijs aan een leerling die uitblinkt in kritisch denken en een andere (of dezelfde) scholier van het laatste jaar die uitmunt in de STEM-wetenschappen.

Dit jaar is de prijs voor kritisch denken het boek 'De Toekomst is Terug' van VUB-gastprofessor Fons Van Dyck. Het uitgangspunt van zijn boek is de toenemende polarisatie waarbij overheden en experts aan geloofwaardigheid verliezen. Twee vragen hielden hem bezig: wat moeten we daarvan denken? En vooral: hoe keren we het tij om? Fons Van Dyck zoekt in zijn boek de sleutel in een mix van vier krachten: die van verkennen, verbinden, veroveren en verdedigen. Welke van die krachten de bovenhand haalt, zal volgens hem bepalen hoe de toekomst eruitziet en hoe we ons leven (opnieuw) in handen nemen. Dat vormt een aanzet tot zelfredzaamheid bij jongeren.

De STEM-prijs is het boek The three-body problem van Liu Cixin, die de basis vormt van de gelijknamige Netflix-hitserie, en handelt over wetenschappers en complottheorieën.

“We zien helaas al te vaak dat leerlingen niet voor een STEM-opleiding kiezen, ondanks het feit dat ze hiervoor het juiste profiel hebben. Gelet op het tekort is er duidelijk nood aan een extra duwtje in de rug. Daarom willen we de scholieren via deze prijzen motiveren om te kiezen voor een STEM-richting in het hoger onderwijs”, aldus Jan Danckaert, rector van de Vrije Universiteit Brussel.