Praktisch

VUB Main Campus Etterbeek
Pleinlaan 2
1050 Elsene

De lezing ‘Museums in Europe are not European - Unlearning Together at Their Thresholds gaat over de onmogelijkheid om koloniale musea zoals het Belgisch Koninklijk Museum voor Midden-Afrika te dekoloniseren, zonder daarbij de hele wereld te dekoloniseren. Professor Ariella Aïsha Azoulay legt de historische connectie bloot tussen gestolen kunst, de heerschappij van documenten en het hedendaags ‘refugeeism’ en ze geeft een transnationaal perspectief op dekolonisatie.

Na de lezing volgt een panelgesprek met Ariella Aïsha Azoulay,  Katarzyna Ruchel-Stockmans (VUB) en Patricia da Costa (WeDecolonizeVUB) en een Q&A met het publiek.

Programma

19:00-20:00 - Lezing door Ariella Aïsha Azoulay: Museums in Europe are not European - Unlearning Together at Their Thresholds

20:00-21:00 -  Panelgesprek en Q&A met het publiek

Ariella Azoulay

Ariella Aïsha Azoulay

Bio's

Ariella Aïsha Azoulay is schrijver, curator van anti-koloniale archieven, filmessayist en denker over wereldrijken en hun verschillende technologieën (van geografische onderverdeling tot fotografie). Ze is professor Moderne Cultuur en Media in de vakgroep Vergelijkende Literatuur aan de Brown University. Haar werk focust op het ontleren van imperialistische geschiedenis. Aan de hand van archieven wil ze anti-koloniale kennis opbouwen en potentiële verhalen laten ontstaan.

Katarzyna Ruchel-Stockmans is docent fotografie en hedendaagse kunst aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze doet onderzoek naar de theorie en de geschiedenis van kunst en fotografie, in het bijzonder naar grass-roots beeldvorming van dissidentie en representaties van geschiedenis in de recente kunst. Haar huidige werk concentreert zich op archiveringspraktijken op gemeenschapsniveau en participatieve kunst.

Organisatie

Dit event is georganiseerd door Hari Prasad Sacré, Arshia Ali Azmat & Hoda Siahtiri in samenwerking met Kaaitheater, VUB Crosstalks, WeDecolonizeVUB, Brussels Research Centre on Innovation in Learning & Diversity (BILD VUB) en Cinema Palace, met de steun van Sint-Lucas Antwerp en Constant vzw.