Praktisch

vrijdag, 1 december, 2023 tot en met vrijdag, 12 januari, 2024 - 09:00 tot 17:00

Salle des Pas Perdus, Gemeentehuis van Sint-Jans-Molenbeek - Graaf van Vlaanderenstraat 20, 1080 Sint-Jans-Molenbeek

Vernissage

Het Salon van Fatima wordt op donderdag 30 november feestelijk geopend met een receptie als onderdeel van de jaarlijkse hommage aan Fatima Mernissi. Inschrijven hiervoor is niet nodig.

Fatima's Sessies

'Fatima’s Sessies' bieden je de gelegenheid om onder begeleiding kennis te maken met het leven en werk van Mernissi.

1 dec. 2023, 19:30-21:00: Zami, een radioprogramma (ENG)

In ‘Zami’ brengen Saddie Choua en Saffina Rana een muzikale ode aan de kracht van zusterschap. Hoe kunnen we de gevestigde verhalen uitdagen en er nieuwe voor in de plaats creëren?

7 dec. 2023, 10:00-12:00: Rêve de Femmes met Coach Rihab (FR)

In de gezellige setting van het salon verkennen we onder begeleiding van Rihab Mohamadi (Coach Rihab) het boek Rêve de Femmes (1996) van Fatima Mernissi.

20 dec. 2023, 19:30-21:00: Woman at Point Zero, een literaire talkshow (ENG)

Literair recensent van het Maandblad voor de allochtone vrouw Nika Å vab en kunstenaar Saddie Choua onderzoeken de persoonlijke en intellectuele vriendschappen tussen vrouwelijke auteurs.

11 jan. 2024, 10:00-12:00: Caravane Civique met Fatiha Saïdi (FR)

In de setting van de tentoonstelling lezen en bespreken we, samen met Fatiha Saïdi, passages uit Fatima Mernissi’s boek Le Maroc raconté par ses femmes (1986).

Neem je graag deel aan een of meerdere sessies? Schrijf je in via mail naar ine.de.bock@vub.be.

Bio Saddie Choua

Saddie Choua, opgeleid als sociologe, is een Belgisch-Marokkaanse filmmaker, auteur en mixed-media kunstenaar. Ze is gevestigd in Molenbeek. In haar oeuvre combineert ze kunst met haar academische achtergrond, waarbij ze gebruikmaakt van politieke documentaires, video-installaties, mixed media collages en korte verhalen.

Organisatie

Een tentoonstelling van Saddie Choua in het kader van de Fatima Mernissi Leerstoel en in samenwerking met VUB Rhea - Expertisecentrum Gender, Diversiteit en Intersectionaliteit, VUB Crosstalks, Avansa Citizenne en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek. Fatima’s Sessies werden mee vormgegeven door Fatiha Saïdi, Rihab Mohamadi, Saffina Rana en Nika Å vab.

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten