woensdag, 27 november, 2024 - 20:00 tot 22:00
Pleinlaan 2
1050 Elsene
Aula QB

De Vrije Universiteit Brussel nodigt je uit voor Het Grote Drugsdebat.

Hoe pakken we de drugshandel en het druggebruik in Belgische steden aan? Drugs zijn ruim aanwezig in onze samenleving, met alle risico's en problemen van dien. Brussel, als grootstad, worstelt met het toenemend druggebruik. De drugsproblematiek is zichtbaar aanwezig in verschillende wijken, zoals Kuregem of de Noordwijk. Ook de VUB, een mini-samenleving met haar campus in hartje Brussel, blijft niet gespaard van de gevolgen van het toenemend gebruik.

Dit alles roept belangrijke vragen op. Hoe gaat een stad om met het toenemende druggebruik en de bijbehorende problemen zoals criminaliteit, gezondheidsschade en overlast? Wat zijn de beste strategieën om deze uitdagingen aan te pakken? Wat is daarbij de juiste balans tussen preventie/sensibilisering, zorg en handhaving? Wat is de succesformule van effectieve preventie?

Een sterk lokaal drugsbeleid is noodzakelijk maar kan enkel werken als er ook op nationaal niveau maatregelen worden genomen. Waarom is het drugbeleid van Portugal zo effectief? Of waarom werkt de IJslandse aanpak van middelengebruik onder jongeren zo goed?

Hulpverleners vragen dan weer meer aandacht voor zorg, in plaats van repressie. Maar wat is ‘gepaste zorg en ondersteuning’ in deze context? Hoe verlaag je de drempel en creëer je een context die toegankelijk is om hulp te vragen? VUB-fellow en nationaal drugscommissaris Ine Van Wymersch en andere experten gaan met elkaar in debat over nationale en lokale oplossingen op vlak van handhaving, preventie en zorg.

Hoe moeten drugscriminaliteit en druggebruik volgens jou worden aangepakt? Kom luisteren naar de visie van experten. Uiteraard ben je vrij om alles in vraag te stellen, net zoals je vrij bent om je eigen mening te vormen én van mening te veranderen. #DeWereldHeeftJeNodig

BOEK JE TICKET

Bevestigde sprekers

• Ine Van Wymersch, nationaal drugscommissaris
  • Jurgen De Landsheer, korpschef van Politiezone Brussel-Zuid
  • Kathleen Peleman, directeur VAD, Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs
  • Tom Decorte, hoogleraar criminologie (UGent)

Andere sprekers worden de komende weken toegevoegd.

BOEK NU JE TICKET

VUB zet in op preventie en aanpak risicovol middelengebruik bij studenten

De VUB wil een duidelijk kader scheppen rond druggebruik en jongeren stimuleren tot het maken van gezonde keuzes. Daarom lanceerde de VUB eind 2023 een nieuw middelenbeleid voor studenten. Nationaal drugscommissaris Ine Van Wymersch werkte mee aan dit beleid.

Vicerector Onderwijs- en Studentenzaken Nadine Engels: “Met het nieuwe middelenbeleid benadrukken we dat druggebruik niet normaal is en niet getolereerd wordt op onze campussen en binnen de VUB-gemeenschap. We willen preventief werken door studenten attent te maken op verantwoord gebruik van middelen – van niet-gebruik tot schadebeperkend - een veilige omgeving creëren die gezonde keuzes stimuleert, het thema bespreekbaar maken onder studenten en hen genuanceerd leren nadenken over middelengebruik.”

Lees meer over het VUB-middelenbeleid
Lees het interview met vicerector Nadine Engels

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten