maandag, 18 november, 2024 - 19:30 tot 21:00

Zoutwerf

Mechelen

Hannah’s leesclub

Hannah Arendt blijft fascineren. Of het nu gaat om haar visie op totalitarisme, de aard van het kwaad, of de bedreiging van de democratie, Arendts inzichten bieden waardevolle perspectieven op onze tijd.

Daarom leggen we haar werk en denken opnieuw op tafel. In Hannah’s leesclub doorgronden we samen haar teksten en discussiëren we over de relevantie ervan vandaag. We willen niet alleen haar ideeën beter begrijpen, maar ook onderzoeken hoe haar inzichten ons kunnen helpen bij het navigeren door de complexe politieke en maatschappelijke vraagstukken van vandaag. Zelf denken en kritisch zijn, zoals Hannah Arendt het ons voorhoudt, staan bij Hannah Arendt steeds centraal. Of je nu een Hannah Arendt-lezer bent van het eerste uur, of een geïnteresseerde die het nog niet heeft aangedurfd om een van haar boeken op te pikken in de boekenwinkel: iedereen is welkom.

Tijdens vier leesavonden gooien we ons op de lectuur van vier essays uit haar bundel die gepubliceerd werd als ‘Crises of the Republic’ (1972): ‘Liegen in de politiek’, ‘Burgerlijke ongehoorzaamheid’, ‘Over geweld’ en ‘Thoughts on Politics and Revolution’. We wisselen fysieke en online bijeenkomsten met elkaar af en laten ons deskundig begeleiden door Hannah Arendt-experten. De essays kan je thuis op jouw eigen tempo lezen. Het is mogelijk om in te schrijven voor alle leesavonden, maar dit is niet verplicht.

Liegen in de politiek

Op maandag 18 november bespreken we Hannah Arendts essay ‘Liegen in de politiek’ (in het Engels bekend als ‘Lying in Politics’), dat oorspronkelijk is gepubliceerd in 1972, en in vertaling verscheen in ‘Het waagstuk van de politiek’ (2018). Hannah Arendt-expert en vertaler Dirk De Schutter zal de discussie in goede banen leiden. Het essay ‘Liegen in de politiek’, met als ondertitel ondertitel ‘Overwegingen bij The Pentagon Papers’, is een kritische reflectie op de rol van leugens en misleiding in de politieke arena. Het essay is een diepgaande analyse van hoe politieke leiders en staten informatie manipuleren en de waarheid verdraaien om hun eigen belangen te dienen.

Dat ging snel! Helaas zijn alle plekken voor onze eerste leesavond volzet. Kom je graag op de wachtlijst te staan? Stuur een mail naar Kirsten Hachmang via kirsten.hachmang@hannah-arendt.institute.
Wens je op de hoogte te blijven van volgende publieksactiviteiten van VUB en partners?

Abonneer je op VUB's e-maillijst

Organisator: Hannah Ahrend Instituut

Het Hannah Arendt Instituut werd opgericht door de Vrije Universiteir Brussel (VUB), UAntwerpen en de stad Mechelen. Ondertussen sloten ook de KULeuven, de UGent en UHasselt zich aan bij het samenwerkingsverband. Zowel de Vlaamse Overheid als verschillende partnerorganisaties ondersteunen de werking. Door expertise en kennis te verenigen willen we samen impact hebben.

Onze diverse en snel veranderende maatschappij biedt grote kansen en stelt ons tegelijk voor concrete uitdagingen. Met het Hannah Arendt Instituut willen we daarop inspelen en meewerken aan een stabiele samenleving, waarin iedereen zich betrokken voelt. Dat doen we door de wetenschappelijke kennis over burgerschap, stedelijkheid en diversiteit te verbinden met inzichten en ervaringen van beleidsmakers, organisaties en burgers.

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten