donderdag, 30 november, 2023 - 12:30 tot 16:00

De Grote Hal (Libelco) - Nijverheidskaai 79, 1080 Sint-Jans-Molenbeek

Gratis deelname, zonder registratie

Sinds 2021 vergemakkelijkt de Fatima Mernissi-brug voor fietsers en voetgangers de uitwisseling tussen Sint-Jans-Molenbeek en het stadscentrum.

Fatima Mernissi, een Marokkaanse sociologe en schrijfster, zette zich haar hele leven in voor de emancipatie en alfabetisering van vrouwen. Ze was ervan overtuigd dat het gebruik van de fiets hen in staat zou stellen om zich vrijer te verplaatsen en zich enigszins los te maken van de traditionele normen. De brug is dan ook een passend eerbetoon aan het gedachtegoed van Fatima Mernissi. Op 30 november, de dag waarop Fatima Mernissi in 2015 is overleden, zal het naambord van de brug feestelijk worden onthuld.

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) slaat hiervoor de handen ineen met verschillende fietsverenigingen in Brussel, de gemeente Molenbeek en Avansa Citizenne. We nodigen jou graag uit om met de fiets te komen. Na de onthulling wordt het eerbetoon voortgezet met een bijeenkomst in het Gemeentehuis van Sint-Jans-Molenbeek, waar de tentoonstelling ‘Het Salon van Fatima’ haar deuren zal openen voor het publiek.

12:30: Onthaal Grote Hal (Libelco)

13:00: Verwelkoming door tbc (Gemeente Sint-Jans-Molenbeek), Jan Danckaert (Rector VUB) en Riet Naessens (Pro-Vélo en Les hirond'ELLES)

13:40: Richting Fatima Mernissi Brug (aan het MIMA museum)

14:00: Officiële Onthulling naambord

14:30: Receptie & Opening expo Het Salon van Fatima in het Gemeentehuis van Sint-Jans-Molenbeek

Deelnemen?

Deelname is gratis en zonder inschrijving. Afspraak in De Grote Hal (Libelco)!

Organisatie

Een initiatief van Fatiha Saïdi, georganiseerd in het kader van de leerstoel Fatima Mernissi, een initiatief van RHEA - Expertisecentrum gender, diversiteit en intersectionaliteit, in samenwerking met VUB Crosstalks. Deze hommage is een samenwerking met Avansa Citizenne, de gemeente Molenbeek, GC Vaartkapoen, Molembike Les Hirond’ELLES, GC Essegem, Femma Quartier & GC Ten Noey

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten