Praktisch

zaterdag, 24 augustus, 2024 tot en met zaterdag, 28 september, 2024 - 14:00 tot 18:00
VC De Schakel, Steenweg 32, 2800 Mechelen

24/8: Openingsdag met meet & greet

De digitale prints blijven een maand lang hangen. Alleen op de openingsdag, zaterdag 24 augustus tijdens Maanrock, zijn de originele werken te zien. Een buitenkans voor de fans, die dan zelfs een praatje met de kunstenaar kunnen slaan. Vanaf 16 uur geeft hij acte de présence.

GAL signeert voor jou trouwens graag een klein boekje met de weergave van die werken.

Tickets bestellen is niet nodig. Kom gewoon langs in augustus of september!

• Zaterdag 24/8: vanaf 14u
  • Zondag 25/8: vanaf 15u

Andere dagen:

• maandag - vrijdag: 09:00–17:00
  • zaterdag: 10:00–14:00
  • zondag: gesloten
Cartoon GAL over Trump

"Niets is gevaarlijker dan politici die hun macht misbruiken"

“Mijn grootmoeder had als dienstmeisje bij rijke mensen gewerkt en las sindsdien La Libre Belgique. Ik zie nog zo de foto van Stalin voor mij, dood op zijn bed. Mijn grootouders vertelden dat hij een dictator geweest was en wat dat betekende. En op het internaat leerde ik Van Gogh en Goya kennen. De gruwelijke, journalistieke oorlogsbeelden van diens Desastres de la Guerra maakten een diep indruk. Sindsdien ben ik gefascineerd door macht en machtsmisbruik. Niets is gevaarlijker dan politici die hun macht misbruiken.

Lees het interview met GAL naar aanleiding van deze expo

Campagnebeeld GAL TOTAL

Podcast: GAL TOTAL

Wil je GAL en zijn werk graag eens door een andere bril bekijken? Audiomakers Lucas Derycke en Lotte Nijsten gingen in gesprek met vijf bijzondere mensen die hun licht laten schijnen op GALs werk én persoonlijkheid. Elk vanuit hun eigen métier of persoonlijke band.

• Schrijfster / Schoonzus Brigitte Raskin en fotograaf/broer Edgard Alsteens: over familie en kunstenaarschap
  • Striptekenares / illustratice Judith van Istendael: over mentorschap, tekenen en educatie
  • Journalist / auteur Joël de Ceulaer: over maatschappijkritiek
  • Politicoloog Dave Sinardet: over politieke cartoons

Beluister de podcast

Tekening eredoctor GAL

VUB-eredoctoraat voor GAL

In 2019 overhandige de VUB aa, GAL een doctor honoris causa voor zijn lange carrière waarin bescherming van kwetsbare mensen de bron is van soms controversiële creativiteit. Voor zijn cartoons die getuigen van ongeremde vrije meningsuiting en maatschappelijk engagement. Voor zijn aanzet tot kritisch denken. Ook ietwat voor zijn passionele liefde voor Brussel. De VUB en GAL, ze delen dit allemaal.

Lees meer over het eredoctoraat

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten