Praktisch

zaterdag, 9 november, 2024 - 11:00 tot 18:30
De Markten, Cinema Palace, Muntpunt, Espace Magh - Brussel

Pay what you can: 12/14/18 (suggestieprijs)/20/24 €

Deze tiende editie van ECOPOLIS, Hope Needs Action!, mag je niet missen. We starten om 11u met een keynote van Mikaela Loach, de Jamaicaans-Britse auteur die het prachtige boek It’s Not That Radical schreef, gevolgd door een panelgesprek met o.a. Anuna De Wever. Vanaf 13u kan je kiezen uit tal van boeiende talks. Zo vertelt Chris Keulemans over zijn nieuwste boek Verzet en gaat hij in gesprek met Hind Fraihi en Nozizwe Dube.

Weet je trouwens wat artivism is? – dat komt Isabelle Fremeaux uit Frankrijk vertellen. Ben je ook benieuwd hoe we onze democratie kunnen versterken, dan kom je beslist luisteren naar de Britse auteur Erica Benner. En ja, hoopvol beleid bestaat. Zo komt Sophie Howe uitleggen hoe Wales besliste om het budget voorzien voor auto-infrastructuur volledig te heroriënteren naar duurzame mobiliteit.

En hierbij stopt het rijke programma van ECOPOLIS niet. We hebben het ook over voedsel en energie. Want in haar boek Mangez les riches toont de Franse journaliste Nora Bouazzouni hoe (gezonde) voeding ook een klassenstrijd is. En de historicus Jean-Baptiste Fressoz provoceert het energiedebat met zijn betoog dat hernieuwbare energie de klimaatontwrichting niet zal tegenhouden, daarvoor moet je heel de economie omgooien.

Programma & tickets

Het programma en de locaties komen binnenkort online op de website van Ecopolis, waar je ook een dagticket kan kopen. Voor sommige activiteiten is een afzonderlijke inschrijving vereist. Zodra je een dagticket hebt aangeschaft, ontvang je hiervoor een e-mail.

Over Ecopolis

Ecopolis is een jaarlijks evenement dat in diverse steden plaatsvindt en zich richt op een duurzame toekomst. Het biedt een internationaal en interactief platform voor auteurs, wetenschappers en denkers om te discussiëren over de transitie naar een sociaalecologische samenleving, met focus op ecologie, economie en samenleving.

Ecopolis 2024 is een project van Oikos | in samenwerking met Kaaitheater, Muntpunt, Espace Magh, De Markten, VUB Crosstalks, De Transformisten, Brussels Academy, Masereelfonds, Broederlijk Delen, Reset.Vlaanderen | met de steun van Green European Foundation, Literatuur Vlaanderen, vdk bank

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten