donderdag, 26 september, 2024 - 16:30 tot 18:30
1050 Elsene
Zaal LISBON (-1), Brussels School of Governance, Pleinlaan 5

Overzicht
Cultureel erfgoed, dat zowel tastbare artefacten als immateriële tradities omvat, is een hoeksteen van de menselijke identiteit en historische continuïteit. Het wordt echter vanuit vele hoeken geconfronteerd met ongekende bedreigingen: natuurrampen, klimaatverandering, gewapende conflicten, stedelijke ontwikkeling en illegale handel om er maar een paar te noemen. Van de degradatie van het Groot Barrièrerif tot de rampzalige effecten van oorlog op de oude stad Palmyra, ons collectieve culturele erfgoed gaat een hachelijke toekomst tegemoet. Wetenschappelijke diplomatie, die wetenschappelijke kennis combineert met diplomatieke inspanningen, biedt een krachtige aanpak om deze bedreigingen te verminderen en de bescherming en het behoud van cultureel erfgoed wereldwijd te garanderen. Het is veelbelovend om op vele manieren een cruciale rol te spelen, bijvoorbeeld door het bevorderen van onderzoekssamenwerking, het opbouwen van capaciteit, het vormgeven van beleid en het reageren op crisissituaties.

Dit EUTOPIA-evenement over wetenschapsdiplomatie zal de veelzijdige rol van wetenschapsdiplomatie bij de bescherming van cultureel erfgoed onder de loep nemen in de vorm van een paneldiscussie. Er zullen succesvolle casestudies worden belicht waar internationale wetenschappelijke samenwerking belangrijke vooruitgang heeft geboekt in het behoud van erfgoedsites en artefacten. De discussie zal ook gaan over de uitdagingen en kansen die ontstaan wanneer wetenschap en diplomatieke inspanningen op het gebied van cultureel erfgoed elkaar kruisen.

Vragen voor het panel

• Hoe kan internationale wetenschappelijke samenwerking de bescherming en conservatie van cultureel erfgoed verbeteren?
  • Welke strategieën kunnen worden gebruikt om de geopolitieke uitdagingen bij de inspanningen voor de bescherming van erfgoed te overwinnen?
  • Op welke manieren kan wetenschappelijke diplomatie bijdragen tot het creëren van een degelijk internationaal beleid voor de bescherming van cultureel erfgoed?
  • Hoe kunnen we een evenwicht vinden tussen de nood aan lokaal engagement en wereldwijde wetenschappelijke en diplomatieke inspanningen voor de bewaring van erfgoed?
  • Welke rol speelt wetenschapsdiplomatie in het verhogen van het publieke bewustzijn en het bevorderen van de betrokkenheid van de gemeenschap bij de bescherming van cultureel erfgoed?
  • Wat zijn de diplomatieke dimensies van museumcollecties en hoe kunnen ze de internationale relaties beïnvloeden?

Er wordt verwacht dat deze discussie het bewustzijn van de rol van wetenschapsdiplomatie in de conservatie van cultureel erfgoed zal verhogen, de nood aan versterkte samenwerking tussen belanghebbenden zal benadrukken en verschillende strategieën zal tonen die kunnen worden nagevolgd om ervoor te zorgen dat ons verleden ook onze toekomst is.

• Programma
    16:30 – 16:35  Welkom woord, Eric Piaget, Science Diplomacy Coordinator bij EUTOPIA
  • 16:35 – 16:50  Keynote Speech door H.E. Amna Baloch, Minister Buitenlandse Zaken van Pakistan
  • 16:50 – 17:50  Panel discussie
  • 17:50 – 18:00  Kort Film: “Petrified” by Ali Cherri
  • 18:00 – 18:30  Q&A
  • 18:30 – 20:00  Receptie

Panel
Gemodereerd door Dr. Chritina Hainzl, Hoofd van het Onderzoekslab Democratie en Samenleving in Overgang aan de Universiteit voor Voortgezet Onderwijs Krems, Oostenrijk.

• Oriol Freixa Matalonga, verbindingsofficier voor cultuur, UNESCO.
  • Prof. em. Koenraad Van Balen, KU Leuven, Council member of Europa Nostra
  • Alfio Gullotta, Policy Officer - Cultural Heritage, European External Action Service
  • Jermina Stanojev, European Heritage Hub

Het event vindt plaats in zaal LISBON (-1) in de Brussels School of Governance, pleinlaan 5.

Over de wetenschapsdiplomatie seminaries van EUTOPIA

EUTOPIA erkent de belangrijke rol die universiteiten spelen in wetenschapsdiplomatie en heeft daarom een werkpakket gewijd aan het bevorderen van samenwerking en kennisuitwisseling op dit gebied. De EUTOPIA Seminaries Wetenschapsdiplomatie zijn een hoeksteen van deze inspanning en dienen als leerplatforms om de dynamiek van dit snel evoluerende en steeds belangrijker wordende domein beter te begrijpen.

SCHRIJF JE NU IN!

Eutopia partners logos