Het Laatste Nieuws interviewde Jan Danckaert over zijn kersverse rectorschap. Gesteund door het nalatenschap van zijn voorgangers, blikt de nieuwe rector vooruit naar de uitdagingen van het komend academiejaar. “Paul De Knop heeft de VUB als organisatie op punt gesteld, en ervoor gezorgd dat de VUB als middelgrote universiteit op de kaart werd gezet. Caroline Pauwels heeft de verbinding tussen de universiteit, de stad en wereld enorm versterkt. Door haar empathische persoonlijkheid liet ze ook mensen buiten de academische wereld van de VUB houden."

Op de vraag welke beleidspunten hij als nieuwe rector zal versterken, antwoordde Jan Danckaert: “Ons internationaliseringsbeleid. Eerst wil ik benadrukken dat de VUB nu al tot de meest internationale universiteiten van ons land behoort. Om dat te versterken zetten we hard in op onze Eutopia-alliantie, een samenwerking met nog negen andere Europese universiteiten."

Natuurlijk kwam ook de nieuwe campagne van de VUB tegen ongewenst grensoverschrijdend gedrag aan bod. “Begin dit academiejaar gaven we het startschot van ons nieuw beleid YANA, een afkorting voor You Are Not Alone. Dat heeft als doel om maximaal in te zetten op preventie en, als grensoverschrijdend gedrag zich voordoet, op een betere begeleiding van melders, zodat zij zich niet alleen voelen."

Jan Danckaert eindigt het interview door zijn zorg te uiten over het groeiende sceptisme tegenover de wetenschap. "We moeten te allen tijde het wetenschappelijk onderzoek blijven verdedigen, want de sleutel naar een mooie toekomst ligt nog steeds daar.”

Het volledige interview kunt u lezen op op de website van HLN. Het staat wel achter de betaalmuur.