De Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft op vrijdag 20 oktober 2023 een mijlpaal bereikt met de organisatie van het eerste HRS4R stakeholder forum (Human Resources Strategy For Researchers). Dit evenement markeerde een belangrijke stap in de hernieuwingsfase van het prestigieuze HRS4R-label, een kwaliteitskeurmerk van de Europese Commissie.

Het HRS4R-label wordt toegekend aan onderwijsinstellingen die uitblinken in vier HR-gerelateerde thema's gericht op onderzoekers: Ethical and Professional Aspects, Recruitment, Working Conditions and Social Security, en Development and Training. De VUB benadrukt het belang van dit label, niet alleen voor het verkrijgen van Europese en binnenkort nationale projectfondsen, maar ook voor het versterken van haar positie als internationale universiteit en aantrekkelijke werkgever.

Het forum had als doel de input van de onderzoeksgemeenschap van de VUB te verzamelen voor een nieuw actieplan, dat in 2024 zal worden uitgewerkt. Het plan richt zich op het verbeteren van de werkomgeving voor onderzoekers, in lijn met de criteria van het HRS4R-label.

Het forum bracht onderzoekers van de VUB samen met diverse achtergronden (van zowel naar nationaliteit, statuut als discipline). In aanwezigheid van Rector Jan Danckaert en Vicerector Onderzoek Pieter Ballon, werden vier hoofdthema’s besproken: Wellbeing, Ethics and Equality, Training & Development, en Recruitment and Selection. De onderzoekers werd gevraagd om prioritaire acties te identificeren binnen deze thema's. Die zullen als basis dienen voor verdere discussies en beleidsvorming.

Nieuw actieplan

De waardevolle inzichten en suggesties die tijdens het forum naar voor kwamen, zullen door de afdelingen M&O, Research en Strategie & Beleid van de VUB gebruikt worden om het nieuwe actieplan vorm te geven. Dit plan zal de VUB verder positioneren als een vooraanstaande, ondersteunende en inclusieve onderzoeksinstelling.

Voor meer informatie over het HRS4R-label, bezoek EURAXESS.