Uit een nieuwe studie van imec-SMIT van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) blijkt dat Vlaamse streaminggebruikers lokale platformen zoals VRT MAX, VTM GO en GoPlay vooral waarderen en gebruiken voor hun Vlaamse content, maar dat internationale spelers zoals Netflix en Disney+ als veel gebruiksvriendelijker worden ervaren. Ondanks het feit dat veel consumenten de weg vinden binnen het aanbod van Vlaamse spelers zijn ze toch voorstander van een groter aanbod op maat van het eigen mediagebruik.
Waarom haken Vlaamse kijkers af?
De belangrijkste reden waarom mediagebruikers lokale diensten (VRT MAX, VTM GO, GoPlay, Streamz) niet zouden gebruiken, is omdat ze al genoeg content vinden op andere platformen. Voor de gratis platformen komt daar de extra frustratie van reclame bij, wat een aanzienlijk deel van de kijkers aangeeft als storend. Betalen voor diensten doet de Vlaming vooral als het aanbod én groot genoeg is, én de titels exclusief of uitzonderlijk genoeg. Daarnaast valt op dat de Vlaamse streaminggebruiker niet altijd het onderscheid tussen lokale platformen ziet, ook omdat ze qua aanbod en gebruikersinterface op elkaar lijken.
Vlaamse content blijft onmisbaar
Lokale spelers hebben één grote troef: Vlaamse content. Vlaamse programma’s die het goed doen op televisie, zijn ook de programma’s die ze het meest associëren met de lokale platformen. Vlaamse series en films zijn minder evident als ‘go-to’ titels bij de Vlaamse mediagebruikers op de internationale platformen. De algemene trend lijkt: Vlaamse platformen voor Vlaamse content en internationale platformen voor internationale content.
Vlaamse streamers vinden persoonlijke aanbevelingen belangrijk
Hoewel personalisatie (oftewel het aanpassen van de presentatie op basis van eigen kijkvoorkeuren door gebruik van aanbevelingssystemen) een belangrijke factor is voor Vlaamse kijkers – 62,8% vindt dit belangrijk – blijven lokale spelers volgens mediagebruikers te vaak achter op dit vlak. Gebruikers ervaren VRT MAX, VTM GO en GoPlay vaak als weinig verfijnd in hun aanbevelingen, wat hun aantrekkelijkheid vermindert vergeleken met de beter afgestemde suggesties van internationale platformen. Mediagebruikers gaven aan dat, als ze naar Vlaamse gratis platformen gaan, ze op voorhand ook al veel vaker weten wat ze wil zien.
"Personalisering is belangrijk, maar daar staat tegenover dat, wanneer streamers naar lokale spelers gaan, ze veel vaker op voorhand weten wat ze willen kijken. Een goede eigen curatie van toptitels binnen een aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke catalogus zijn even belangrijk", vertelt Tim Raats, hoofd Unit Media Economics & Policy imec-SMIT.
"De sterke associatie met Vlaamse tv-programma’s en -gezichten is dé formule om gebruikers aan hun diensten te blijven binden", vult Jeroen Peeters, senior onderzoeker imec-SMIT aan.
Dit onderzoek is uitgevoerd binnen het proeftuinproject ‘Streaming Affordances’, gesteund door VLAIO en de Minister van Media in Vlaanderen, als onderdeel van het digitaal transformatieprogramma. Het onderzoek bestond uit een grootschalige survey met 2000 respondenten, een dagboekstudie en interviews met 60 Vlaamse streamers.